Järvi-Suomesta laajasti tunnettu ja vetovoimainen lomakohde - Visit Tampere

Järvi-Suomesta laajasti tunnettu ja vetovoimainen lomakohde

11.09.2019

Järvi-Suomen yhdeksän maakunnan maakuntajohtajat ja matkailutoimijat kokoontuivat syyskuussa Helsinkiin sopimaan Visit Finlandin ja Järvi-Suomen suuralueyhteistyöstä kansainvälisillä markkinoilla. Tilaisuudessa toimijat allekirjoittivat myös virallisen yhteistyösopimuksen. Pirkanmaan ja Tampereen seudun edustajana ja allekirjoittajana toimi Visit Tampereen Matkailujohtaja Jari Ahjoharju. 

 

Business Finlandin matkailua edistävä Visit Finland kehittää ja markkinoi Suomen matkailua neljänä strategisesti profiloituna suuralueena: Järvi-Suomi, saaristo- ja rannikkoalueet, Helsinki sekä Lappi. Järvi-Suomen kanssa suuralueyhteistyö käynnistyi jo 2017.

 

– Työtä on tähän asti tehty erikseen itäisen, läntisen sekä pohjoisen Järvi-Suomen osalta. Kansainvälisen matkailijan näkökulmasta maakuntien rajoilla ei kuitenkaan ole minkäänlaista merkitystä ja tavoitteenamme onkin kehittää, myydä ja markkinoida yhtä yhteistä Lakelandia Suomesta, Visit Finlandin Järvi-Suomen suuraluekoordinaattori Anne Lind selventää.

 

Järvi-Suomen suuralueen keskeisimpien alueorganisaatioiden kanssa on jo muodostettu tiivis yhteistyöverkosto. Alueen yhteisenä visiona on ”Lakeland – the Heart of Finland on Lapin kaltainen, laajasti tunnettu ja vetovoimainen rentouttavan loman kohde”.

 

– Järvisuomalaiset haluavat tarjota heille itselleen niin tuttuja elämyksiä myös ulkomaalaisille matkailijoille. Olemme luoneet alueen tarjonnasta ”Piece of Lake” -tuoteperheen, jonka avulla jokainen matkailija voi helposti kokea omanlaisensa järvielämyksen Suomessa, Lind jatkaa innostuneena.

 

“On hienoa, että ensimmäistä kertaa koko Järvi-Suomen alue sitoutuu yhtenäiseen markkinointiin kansainvälisillä markkinoilla, ihan kuten Lappi on tehnyt jo vuosikymmeniä. Tarkoituksena on kasvaa yhtä houkuttelevaksi matkailukohteeksi ulkomaalaisille matkailijoille Lappi ja Helsinki on tänä päivänä”, kertoo Tampereen seutua tilaisuudessa edustamassa ollut Jari Ahjoharju Visit Tampereesta.

“Tampere on vahvasti mukana tässä ja haluaa eturintamassa edistää kansainvälisen matkailun kasvua Järvi-Suomessa. Yhdessä yrittäjien kanssa Visit Tampere haluaa rakentaa ekosysteemin, jossa kannustetaan yrittäjiä kansainvälistymään ja hakemaan uutta kasvua yhteistyössä muiden Lakeland-alueiden kanssa”, Ahjoharju jatkaa.

 

Tilaisuudessa allekirjoitettu Memorandum of Understanding -yhteistyösopimus julistus sitoo alueorganisaatiot mm. kehittämään kestävän matkailun toimintaa, ympärivuotisuutta sekä edistämään yhteisiä päämääriä sidosryhmien ja paikallisten matkailuyritysten keskuudessa.

 

 

JÄRVI-SUOMEN YHTEISTYÖN JULISTUS:

Järvi-Suomi on maailman suurimpia järvialueita.

Suomen ainutlaatuinen luonto, järvet ja metsät, puhdas ilma, tila, monipuoliset aktiviteetit, luonnon antimet, aidot elämykset sekä kohtaamiset suomalaisten ihmisten kanssa on ulkomaalaisten matkailijoiden pääasiallisin syy haluta viettää lomaa Suomessa. Järvi-Suomen toimijat yhdessä – matkailun kehittäjät, markkinoijat ja myyjät – haluavat tarjota ainutlaatuisen kokemuksen ja elämyksen järvillä, rannoilla ja niitä ympäröivässä luonnossa.

Yhteinen visiomme on: Järvi-Suomi on haluttava, rentouttava, ympärivuotinen, kansainvälisesti tunnettu matkakohde, joka yhdessä 3 muun matkailun suuralueen kanssa tekee Suomesta Pohjoismaiden johtavan matkailumaan.

Kansainvälisillä markkinoilla Järvi-Suomi esiintyy yhteisen Lakeland – The Heart of Finland -brändin alla.

Haluamme säilyttää ja kehittää ainutlaatuisen järvialueemme tuleville sukupolville niin asukkaiden kuin matkailijoidenkin nautittavaksi.

 

Sitoudumme omasta ja edustamiemme organisaatioiden puolesta edistämään koko Suomen järvialueen yhteistä tahtotilaa sen matkailun kehittämisessä, markkinoimisessa ja myynnissä:

 

♦ Haluamme jokaisen matkailija saavan ja kokevan omanlaisia laadukkaita järvi-, luonto- ja kulttuurielämyksiä.
♦ Sitoudumme siihen, että elämykset ovat koettavissa kaikkialla Järvi-Suomessa.
♦ Edistämme yhdessä alueemme yritysten kanssa kestävän matkailun periaatteita ja paikallisuutta korostavia toimintatapoja.
♦ Huolehdimme siitä, että järvialueen tarjoama kansainvälisille matkailijoille on monipuolinen ja ympärivuotinen.
♦ Varmistamme, että Järvi-Suomen elämyksiä löytyy jakelukanavista ympäri vuoden.
♦ Puhumme Suomen järvialueesta yhtenä kokonaisuutena kansainvälisillä markkinoilla.
♦ Haluamme tällä yhteistyöllä parantaa suuralueen matkailun kehittämistä sekä asiakas- ja palveluntuottajatyytyväisyyttä.
♦ Haluamme yhdessä muodostaa kansainvälisesti houkuttelevan, saavutettavan ja kyvykkään matkailutoimialan sijoittumis- ja investointikohteen.
♦ Edistämme näitä päämääriä organisaatiomme sidosryhmien ja niihin kuuluvien yritysten keskuudessa.

 

LISÄTIETOJA MEDIALLE
Anne Lind, Regional Partnership Manager
Visit Finland | Business Finland
anne.lind (at) businessfinland.fi, 040 570 4335

Kristiina Hietasaari, Director, Head of Product and Content
Visit Finland | Business Finland
kristiina.hietasaari (at) businessfinland.fi, 040 778 8918

Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard (at) businessfinland.fi, 040 901 5219

 

Lue alkuperäinen tiedote Business Finlandin sivustolta

 

Lisää uutisia

01.07.2020
Poikkeuksellisen kevään jälkeen kotimaanmatkailu houkuttelee suomalaisia, ja tamperelaisten majoituspaikkojen käyttöaste oli kesäkuun lopussa korkeampi kuin Suomessa keskimäärin.
25.06.2020
Tampere ja 19 Pirkanmaan kuntaa jatkavat toiseen vaiheeseen kilpailussa Euroopan kulttuuripääkaupungin 2026 tittelistä. Myös muut Suomen hakijat, Oulu ja Savonlinna, jatkavat toiselle kierrokselle.
18.06.2020
Tule kokeilemaan Näsijärvireitille suunniteltuja uusia laivareissun ja pyöräretken yhdistäviä lähimatkailupalveluita!