Katsaus Aasiaan - kevään 2019 toteutetut toimenpiteet Japani & Kiina - Visit Tampere

Katsaus Aasiaan – kevään 2019 toteutetut toimenpiteet Japani & Kiina

13.05.2019

 

Kevään 2019 aikana Visit Tampere on tehnyt kolme myynninedistämismatkaa Aasiaan. Ensimmäinen suuntautui ystävyyskaupunkiimme Guangzhouhun helmikuussa, maaliskuussa olimme mukana Visit Finlandin China Roadshowlla Kiinassa ja huhtikuun alussa Tumlare workshopeisssa Japanissa. Tuolla kiertueella Osakan ja Tokion matkanjärjestäjätapaamisten lisäksi Western Lakeland -alueen yhteistyönä järjestettiin oma, matkanjärjestäjille suunnattu tilaisuus, jossa kaikki neljä läntisen Järvi-Suomen aluetta esittelivät tarjontaansa.

 

Työ Aasiaan, erityisesti Japaniin ja Kiinaan jatkuu. Japaniin on tehty aktiivisesti töitä nyt jo reilut kolme vuotta, Kiinaan kaksi. Molemmissa tehty työ alkaa pikkuhiljaa näkyä. Tampere on noussut yhä useamman matkanjärjestäjän tuotevalikoimaan ja päässyt myös muutaman uuden toimijan listoille. Tekemistä toki vielä riittää. Vaikka Tampere ei enää ole aivan uppo-outo kohteena, kaivataan vielä paljon lisää tietoa ja myös lisää tuotteita.

 

Lyhyesti markkinoista

 

Japani

Suomi on perinteisesti ollut Japanissa suosituin kohde Pohjoismaissa. Edelleen Suomella on erittäin hyvä maine japanilaisten matkailijoiden keskuudessa. Suomi menestyy mm. siitä syystä, että meillä on kiinnostavaa tarjontaa sekä kesä- että talvikaudelle ja että me pystymme tarjoamaan elämyksiä kaikille Japanista Suomeen matkustaville pääasiakasryhmille. Nämä ryhmät ovat iäkkäät pariskunnat, revontulien metsästäjät ja nuoret naiset. Uudenlainen matkailijaryhmä ovat itsenäisesti liikkuvat nuoret naiset, jotka tulevat useammaksi päiväksi, eikä heillä välttämättä ole ennalta suunniteltua tarkkaa ohjelmaa. Naiset ovatkin japanilaisista ehdottomasti tärkein asiakasryhmä.

 

Suomessa kiinnostavat edelleen luonto ja siihen liittyvät elämykset (talviset harrastukset ja revontulet), design ja suomalainen elämäntapa. Myös kesäinen järviluonto ja siihen liittyvät kevyet luontoaktiviteetit kiinnostavat. Sauna, hyvinvointi ja luonnon tarjoama rentoutumisen mahdollisuus houkuttaa.

 

Tampereen kärkinä Japanin markkinoilla ovat Muumit ja sauna, järviluonto ja suomalainen elämäntapa. Meidän etunamme on hyvä saavutettavuus Helsingistä, kävellen haltuun otettava keskusta ja helposti koettavat elämykset ja tuotteet. Muumit ja saunat ovat kärkinä myös Visit Finlandin Japanin toimenpiteissä. Viime syyskuussa käynnistyneeseen saunakampanjaan liittyen Japanissa on valjastettu mm. sosiaalisen median vaikuttajia mukaan SaunaAmbassador-verkostoon. Myös Suomen suurlähetystö Tokiossa on kantanut kortensa kekoon. Lähetystön sisääntuloaulassa on paitsi minisauna, myös Muumit hienosti esillä.

 

Tänä vuonna Muumit ovat olleet muutenkin saaneet runsaasti näkyvyyttä Japanissa. Muumimuseon kiertonäyttelyn avajaiset Tokiossa huhtikuussa houkutteli valtavan määrän lehdistöä ja jatkossa varmasti myös yleisöä. Näyttely oli kertakaikkisen upea! Pohjoismaista elämäntapaa esittelevä Metsä Village ja sen kylkeen maaliskuussa avattu Moomin Valley, Hannossa sekä huhtikuussa Japanissa televisiossa alkanut uusi muumianimaatio kertovat yhteistä tarinaamme.
Haasteena japanilaisten kohdalla meillä on edelleen viipymän kasvattaminen. Meillä vierailee päiväkävijöinä huomattava määrä japanilaisia, mutta yöpymisten määrä on edelleen varsin pieni. Yksi syy tähän lienee tuo mainittu hyvä saavutettavuus Helsingistä, mutta sen lisäksi Tampere on edelleen suurelle yleisölle vieras.
Viime vuonna (2018) Helsingissä kirjattiin japanilaisten yöpymisiä reilut 137 000, Rovaniemellä 15 500 ja Tampereella 4333. Kun ottaa huomioon mm. japanilaisten kiinnostuksen kohteet Suomessa on selvää, että emme voi kilpailla näiden kahden kaupungin kanssa, mutta kyllä tuosta Helsingin siivusta olisi tänne otettavissa. Siihen me myös tähtäämme yhteistyössä Visit Finlandin ja Western Lakeland-alueen partnereiden kanssa.

 

Kiina

Kiinassa kaikki on suurta, myös matkailun potentiaali. Suuruus aiheuttaa myös hankaluuksia. Alueet ovat hyvin erilaisia, ihmiset ovat erilaisia ja matkailijoiden tarpeet ja toiveet ovat erilaisia. Mutta heitä on paljon.

 

Kiinalaisia kiinnostavat revontulet ja muut luonnonilmiöt, joulupukki, aktiviteetit (tietyssä mittakaavassa), ostokset ja nähtävyydet. Kiinalaisia kiinnostavat tarinat kohteiden ja ilmiöiden takana, eikä tarinoiden todenperäisyydellä aina ole niin väliä. Hyvä juttu on tärkeintä.

 

Kiinasta tullaan edelleen perinteisesti ryhmämatkalle, mutta kuten kaikki muutkin kehitys Kiinassa, tämäkin muuttuu vauhdilla. Kiinasta matkustavat nuoret ja tulevaisuudessa nuorten osuus tulee vain kasvamaan. He tulevat myös entistä enemmän pienissä ryhmissä ja yksittäisinä matkailijoina. Tämä omalta osaltaan kasvattaa painetta yksittäisille matkailijoille suunnatun tuotevalikoiman kasvattamiseen ja uusien, verkkopohjaisten, myyntikanavien hyödyntämiseen.

 

Kiinalaiset matkailijat arvostavat palvelua ja olisi hyvä, jos tarjolla olisi kiinankielistä tietoa kohteista ja palveluista.

 

Kiinalaisten yöpymiset ovat Tampereella tasaisessa kasvussa. Absoluuttiset määrät eivät edelleenkään ole isoja, mutta suunta on selvä. Vuonna 2010 kiinalaisten yöpymisiä kirjattiin 2600 ja viime vuonna lähes 6500. Täytyy kuitenkin todeta, että kiinalaisten yöpymisistä edelleen hieman yli 50% on työmatkailua.

 

Visit Tampereen keskeisimmät kohderyhmät kiinalaisten osalta ovat koululaisryhmät, pienet vapaa-ajan matkailijaryhmät ja perhematkailijat. Lisäksi olemme tänä vuonna mukana Visit Finlandin China Sport – projektissa, jolla tavoitellaan aktiivimatkailijoita. Alueellisesti keskitymme Kiinan suurimpiin lähtöalueisiin (Peking, Shanghai, Hong Kong) ja erityisesti Guangdongin provinssiin ja siellä sijaitsevaan ystävyyskaupunkiimme Guangzhouhun.

 

 

Aasialaisten yöpymismääristä ja määrien kehityksestä löydät lisätietoa Visiittorista.
Etusivulla on aina tuorein tilasto, mutta kuukausivalikosta löytyy tietoja pidemmältä aikaväliltä.

 

Business Finlandin Matkailuvuosi – raportteihin pääset tutustumaan täällä:
https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/verkostot/matkailu/tutkimukset-jatilastot/
matkailuvuosi/. Sivulta löytyvät tarkemmat raportit myös mm. Järvi-Suomen tilastoista.

 

Visit Finlandin edustajien maakohtaisiin markkinakatsauksiin voi tutustua täällä:
https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/verkostot/matkailu/toimintamarkkinoilla/
toiminta-markkinoilla-lyhyesti/

 

Lue lisää toteutuneista workshopeista ja seminaareista, sekä syksyn suunnitelmista täältä (PDF)

 

Lisää uutisia

15.05.2019
Call for applications: benchmarking trip for companies to Mecklenburg Lake District, Germany
13.05.2019
Kevään 2019 aikana Visit Tampere on tehnyt kolme myynninedistämismatkaa Aasiaan. Ensimmäinen suuntautui ystävyyskaupunkiimme Guangzhouhun helmikuussa, maaliskuussa olimme mukana Visit Finlandin China Roadshowlla Kiinassa ja huhtikuun alussa Tumlare workshopeisssa Japanissa.
07.05.2019
Kestävän matkailun Hub-hanke esittelee Hankkeiden minimessuilla Vapriikissa rooliaan uudistuvan Särkänniemen rakentamisessa vähähiiliseksi kestävän matkailun kärkikohteeksi. Tule kertomaan millainen sinun tulevaisuuden Särkänniemesi voisi olla!