Siirry sisältöön
Visit Tampere
Hae sivustolta

Kesästä alkaa Tampereen seudun matkailun uusi nousu

01.06.2021

Matkailijat jättivät koronavuonna Tampereen seudulle 244 miljoonaa, kertoo TAK:n tutkimus. Visit Tampere ennakoi tulevasta kesästä viime vuotta parempaa.

Tampereen matkailukesästä enteillään menestyksekästä. Positiivisia merkkejä antavat muun muassa myytyjen hotellihuoneiden määrä, joka on Benchmarking Alliancen tilastojen mukaan viimeisen kuukauden aikana Tampereella lähes viisinkertaistunut vuoden 2020 vastaavaan ajankohtaan verraten. Suureen kasvuun vaikuttavat kuitenkin viime vuonna vielä huhti-toukokuussa osin suljetut hotellit.

Myös visittampere.fi-sivuston kävijämäärät ovat huhti-toukokuulla kasvaneet yli 60 % viime vuoteen verrattuna.

– Tuleva kesä näyttää jo valoisammalta kuin viime vuosi. Tampereen alueelle erilaiset kesätapahtumat tuovat paljon matkailijoita, joista kaikki yritykset hyötyvät. Toivon, että tästä kesästä lähtee uusi matkailun kasvu, joka ei enää syksyllä taitu pandemiaan, vaan jatkaa kasvuaan kohti koronaa edeltävää aikaa. Suomella ja Tampereella on mahdollisuus nousta suuremmaksi matkailualueeksi kuin se on koskaan ollut, koska meillä on maine turvallisena ja puhtaana maana – kunhan se osataan oikein hyödyntää ja markkinoida, toteaa matkailujohtaja Jari Ahjoharju Visit Tampereesta.

TAK:n tutkimus kertoo, että ulkomaalaisten matkailijoiden määrän romahtaminen koronapandemian aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi vei 66 miljoonaa euroa myyntituloa seudun yrityksiltä. Ahjoharjun mukaan kansainvälisiä matkailijoita ei tänäkään kesänä Tampereella juuri nähdä.

Loppuvuodesta sekin reitti varmasti aukeaa, jos Suomi haluaa olla mukana tulevassa kasvussa. Patoutunutta matkailukysyntää löytyy Suomen lisäksi myös kaikista Euroopan maista ja laajemminkin, hän toteaa.

Kesäkivaa laajennetuista pyöräilyreitistöistä ja ulkopakopeleihin

Jo toista kesää Visit Tampereen matkailumarkkinointi suuntautuu vahvasti kotimaahan. Markkinointi painottuu digitaalisiin kanaviin, mutta vaikuttavuutta haetaan myös perinteisistä medioista.

Kesäfiilistä haettiin jo vappuviikolla Visit Tampereen, Tampereen Ratikan ja Nyssen Radio Novalla kuullun yhteisen sisältökampanjan startin myötä. Varsinainen kesäkampanja pääsi käyntiin toukokuun puolessa välissä, ja liikennettä ohjataan koko kauden ajan monikanavaisesti teemasivulle visittampere.fi/kesä. Sivulla nostetaan vaihtelevia sisältöjä Visit Tampereen kumppaniyrityksiltä sekä kaupungin uutuuksia.

– Matkailijoita kiinnostavat varmasti Keskustorille rakentuva kesäkeidas, Särkänniemen ja Amazing Cityn uusi ulkopakopeli Time Traveller sekä laajennettu Järvien reitti -pyöräilyreitistö, markkinointipäällikkö Heli Jokela Visit Tampereesta ennakoi.

Lisätietoja

Jari Ahjoharju

Matkailujohtaja

Vastaan eri kehityshankkeista, ja rakennan hyvässä yhteistyössä loistavien kumppanien kanssa Tampereesta Suomen ykkösmatkailukohteen.

 

Heli Jokela

Markkinointipäällikkö

Vastaan kotimaisista ja kansainvälisistä markkinointikampanjoista. Minuun voit olla yhteydessä myös Visit Tampereen someen ja sivustoon liittyvissä kysymyksissä.

Lisää luettavaa