Kuulumisia ITB-messuilta Berliinistä - Visit Tampere

Kuulumisia ITB-messuilta Berliinistä

21.03.2019

 

Pirjo Puukka edusti Visit Tamperetta maailman suurimmilla matkailumessuilla Berliinissä maaliskuun alussa. Olimme mukana Visit Finlandin osastolla yhdessä läntisen Järvi-Suomen kumppaneidemme Lahden, Jyväskylän ja Hämeenlinnan seutujen kanssa.

 

Vaikuttaa siltä, että sitkeä puurtaminen Saksan markkinoilla alkaa tuottaa tulosta. On selkeästi havaittavissa, että Suomi kiinnostaa entistä enemmän matkakohteena ja esiin nousevat talven rinnalle kesätuotteet ja muutkin alueet kuin Lappi ja Helsinki – kiitos Visit Finlandin suuraluekampanjoiden. Käytyjen keskustelujen perusteella Tamperetta tarjotaan usealle matkanjärjestäjälle, tarjoajina ovat mm. Saarikoski Travels ja Lahti Region.

 

Mikä asiat nousivat esiin?

– valtaosa matkanjärjestäjistä kyseli FIT-tuotteita, ryhmien ohjelmia kyseltiin harvakseltaan
– kiertomatka, fly & drive
– useampi yö samassa paikassa, sieltä retkiä
– kiertomatkan tekeminen julkisilla kulkuvälineillä
– kestävä kehitys, miten se on huomioitu
– toive sähköpolkupyöristä
– sinkkujen ryhmämatkat
– miten tuotteistetaan helppo pyrähdys luontoon, joka on ostettavissa yksittäiselle matkailijalle?
– Suomi on nyt hyvässä nousussa, mutta meidän alueemme on edelleen sangen tuntematon

 

Maaliskuun manifesti: liittoudu!

– yksin emme pärjää Tampereen seutuna, pitää liittoutua muiden alueiden kanssa
– liittoutuminen ainakin (läntisen) Järvi-Suomen, rannikon ja saariston sekä pääkaupunkiseudun kanssa (esim. kiertomatka: rannikkoa pitkin kohti pohjoista, sisämaareittiä takaisin etelään)
– liittoutuminen laivayhtiöiden kanssa: Tallink Silja, Finnlines, Viking Line. Lisää myyjiä meidän tuotteillemme ja sisältöä laivayhtiöiden asiakkaille.
– liittoutuminen myyntiorganisaatioiden kanssa, esim. Saarikoski Travels, Lahti Region, helsinkiläiset incoming-toimistot, Borealis…
– liittoutuminen on aloitettava kotipesästä, ja yrittäjien välinen yhteistyö on yhä tärkeämpää. Yhtä yksittäistä tuotetta on melko mahdotonta nostaa esiin, ellei sattumoisin käy niin, että matkanjärjestäjä on juuri jotakin tiettyä palvelua vailla ja meillä on tuote, jolla voi vastata tarpeeseen.
– tässä päästiin taas muutama askel eteenpäin 20.3. järjestetyssä Visit Finlandin tuotekehitysakatemiassa, jossa yritykset kehittivät yhdessä potentiaalisia tuotteita Saksan, Englannin ja Japanin markkinoille. Uutta saatiin aikaiseksi! Kouluttajana ja sparraajana toimi ansiokkaasti Arja Kortesluoma.

On ollut hienoa huomata konkreettisia edistystä muun muassa kumppanikoulutuksessa, jossa saatiin kehitettyä Saksan, Japanin ja UK:n markkinoille potentiaalisia tuotteita!

 

Seuraavaksi tapaamme Suomesta ja alueestamme kiinnostuneita matkanjärjestäjiä kesäkuun alkupuolella Midnight Sun Workshopissa Tampereella.

 

Lisätietoja: 

Pirjo Puukka
Senior Specialist
pirjo.puukka@visittampere.fi
+358400484982

Lisää uutisia

18.10.2019
Tulevaisuudessa matkailualan toimijat syöttävät matkailuun liittyviä, matkailijoita palvelevia tietoja keskitettyyn Suomen matkailun tietovarantoon, josta tietoja jaetaan rajapintojen kautta eri jakelukanaviin kuten verkkosivustoille, matkanjärjestäjien kanaviin, matkailumedioille ja erilaisiin sovelluksiin.
18.10.2019
Halpalentoyhtiö Ryanair on ilmoittanut jatkavansa lentoja Tampere–Pirkkalan ja Budapestin välillä maaliskuusta 2020 alkaen.
14.10.2019
Hyödynnä mahdollisuus hankkia tuotteellesi laajaa näkyvyyttä! Visitfinland.comin My Stay -tietokannan linkki on auki 10.–31.10.2019 vetovoimaisten ja kansainväliseen markkinointiin soveltuvien matkailutuotteiden syöttämistä varten.