Suomi uskoo järvimatkailun kansainväliseen vetovoimaan – Tampere mukana keskeisessä, ylimaakunnallisessa markkinointiprojektissa - Visit Tampere

Suomi uskoo järvimatkailun kansainväliseen vetovoimaan – Tampere mukana keskeisessä, ylimaakunnallisessa markkinointiprojektissa

16.01.2018

Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä valtakunnallisesti vastaava Visit Finland on käynnistänyt kattomarkkinointiprojektin vahvistaakseen Suomen mielikuvaa järvimatkailumaana. Pirkanmaa, Päijät-Häme, Kanta-Häme ja Keski-Suomi ovat aloittaneet ylimaakunnallisen läntisen Järvi-Suomen yhteistyön, joka on keskiössä Visit Finlandin projektissa. Alue esittäytyy ensimmäistä kertaa yhdessä Helsingin Messukeskuksessa 18.–21.2. järjestettävillä Matka2018-messuilla. Visit Tampere vastaa Pirkanmaalla projektin toteutumisesta ja on mukana messuilla Tampere-talon, Muumimuseon ja Tampere Filharmonian kanssa.

Läntisen Järvi-Suomen Western Lakeland -nimellä kulkevan projektin tavoitteena on lisätä alueen tunnettuutta, edistää Järvi-Suomen matkailutoimijoiden palveluiden myyntiä ja hakea kasvua erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta.

– Läntisen Järvi-Suomen -yhteistyötä on peräänkuulutettu Visit Finlandin taholla. Nyt se on käynnistymässä ja maakunnat ovat hienosti löytäneet toisensa ja lähteneet toimimaan yhdessä. Pohjoismaiden saavutettavimmalla vesistömatkailualueella on mahdollisuus saavuttaa merkittävää kasvua kansainvälisten vieraiden osalta. Kasvuodotukset majoitusvuorokausissa on alkuun muutamien prosenttien luokkaa vuositasolla. Majoitusvuorokausien kasvu kohdistuu erityisesti mökki- ja vapaa-ajan majoituskohteisiin, iloitsee Manager Regional Partnerhips Kiti Häkkinen, Business Finland/Visit Finlandista.

Visit Finland ja läntisen Järvi-Suomen yhteistyömaakunnat ovat valinneet kansainvälisiksi kohdemarkkinoiksi Japanin ja Saksan. Maakunnat ja kaupungit kokoavat yhteistyössä Business Finland/Visit Finlandin kanssa 500 000 €:n yhteismarkkinointibudjetin, joka kohdistetaan kokonaisuudessaan kansainväliseen näkyvyyteen ja matkailupalveluiden myynninedistämiseen sekä matkanjärjestäjille että kuluttajille. Keskeisessä roolissa on kunkin maakunnan matkailun alueorganisaatio, joka koordinoi projektin toteutusta yhteistyössä matkailuyritysten kanssa.

Suomi tunnetaan matkailumaana kansainvälisesti lähinnä Lapin luonnosta ja Helsingin kulttuuritarjonnasta. Ihmiset eivät kuitenkaan mieti matkaillessaan kunta- tai maakuntarajoja vaan etsivät ylipäätään ainutlaatuista nähtävää ja koettavaa kohdemaassa. Pelkästään Tampereen seudulla on yli 200 kaunista järveä sekä upeaa kulttuuri- ja matkailutarjontaa, mm. maailman ainoa Muumimuseo. Ylimaakunnallisella yhteismarkkinoinnilla pystymme tarjoamaan matkailijoille kattavammin kiinnostavaa tekemistä ja pidentämään siten heidän viipymäänsä Suomessa. Haluamme ehdottomasti olla mukana luomassa yhteistä näkyvyyttä Suomen järvimatkailulle, hehkuttaa Visit Tampere Oy:n kumppanuusjohtaja Noora Heino.

– Tampere-talossa viime kesänä avattu Muumimuseo on saanut merkittävää kansainvälistä huomiota niin mediassa kuin matkailijoidenkin taholta. Tampereesta on tullut maailman Muumi-fanien pyhiinvaelluskohde. Jaamme mielellämme Tampereen saamaa huomiota koko Suomen matkailun hyväksi, Heino jatkaa.

Läntisen Järvi-Suomen Western Lakeland -matkailukokonaisuus esittäytyy ensimmäistä kertaa Helsingin Matka2018 -messuilla osastolla 6 s 2. Messuosastolla esittäytyvät toimijoineen Järvi-Suomen markkinointibrändeistä Visit Tampere, Visit Lahti, Visit Päijänne, Visit Jyväskylä sekä Visit Central Finland. Osastolla on kaikkiaan 40 yrittäjää ja toimijaa läntisestä Järvi-Suomesta. Tampere edustaa osastolla Visit Tampereen ja Tampere-talon voimin.

– Tampere-talo on keskeinen kulttuurikohde Suomessa. Meillä on maan suurin konserttisali, maailman ainoa Muumimuseo ja Santtu-Matias Rouvalin johtama Tampere Filharmonia, joka on ainoa täysmittainen sinfoniaorkesteri pääkaupungin ulkopuolella. Lähdemme mukaan Järvi-Suomi-osastolle talon, orkesterin ja museon muodostamalla kolmikolla, sillä uskomme löytävämme tällä yhteistyöllä meille tärkeitä kohderyhmiä. Toivomme, että tapaamme messuilla sekä uutta yleisöä että vanhoja tuttuja! Tampere-talon myynti- ja markkinointipäällikkö Marjut Heinonen

LISÄTIETOJA:
Noora Heino
, Kumppanuusjohtaja, Visit Tampere Oy, puh. 044 537 8337, noora.heino (at) visittampere.fi (myynninedistäminen ja yhteistyö)

Karoliina Lehtonen, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Visit Tampere Oy, puh. 050 572 0606. karoliina.lehtonen (at) visittampere.fi (markkinointitoimenpiteet)

Marjut Heinonen, myynti- ja markkinointipäällikkö, Tampere-talo Oy, puh. 03 243 4109, marjut.heinonen (at) tampere-talo.fi

Kiti Häkkinen, Manager, Business Finland/Visit Finland, puh. 029 469 5720 kiti.hakkinen (at) businessfinland.fi

 

Mikä on Western Lakeland

Western Lakeland on neljän maakunnan (Päijät-Häme, Kanta-Häme, Pirkanmaa ja Keski-Suomi) yhteismarkkinointi- ja myynninedistämisprojekti, joka käynnistyy Matka2018-messuilta. Yhteistyö on osa valtakunnallisen BusinessFinland/VisitFinlandin laajempaa kattomarkkinointiprojektia, jolla vahvistetaan Suomen mielikuvaa järvimatkailumaana, Lakeland-brändin kautta.

Muita toimenpiteitä on mm. kansainväliset ITB2018-messut Berliinissä sekä Aasiassa ja matkanjärjestäjä- sekä mediavierailut Western Lakeland -alueelle. Saksan markkinoilla pääpaino on teemallisissa kiertomatkatuotteissa (kulttuuri-, luonto ja hyvinvointi sekä erikoiskohteet majoituksessa) ja tuotteistetuissa mökkilomissa. Japanin markkinoille kohdennetussa tuotteistuksessa korostuvat suomalainen elämäntapa ja luontoaktiviteetit mm. saunat ja erilaiset kesään ja syksyyn liittyvät luontoelämykset.

Western Lakeland -messuosaston kokonaisbudjetti on 60 000 €, josta jokainen osakasmaakunta vastaa osaltaan 20 000 €.