Visit Festival Hiedanrannassa 8.11.2017 - Visit Tampere

Visit Festival Hiedanrannassa 8.11.2017

09.11.2017

Lue tästä muistio 8.11. järjestetystä Visit Festivalista.

Ohjelma

8:30 FESTARIETKOT
Aamupalaa Katukeittiö Leidin herkuin
9:00 VISIT FESTIVALIN AVAUS
Harri Airaksinen, toimitusjohtaja / Visit Tampere Oy
9:15 ISOSTI JA KANSAINVÄLISESTI VUONNA 2018
Noora Heino, Saara Saarteinen ja Karoliina Lehtonen / Visit Tampere Oy
9:45 ROHKEUDELLA MAAILMALLE
Juha Kyyrö, toimitusjohtaja / Fullsteam
10:20 KESKUSTELUA
10:55 VALTAKUNNALLISESTI VERKOSTOITUMAAN! CNF TARJOAA MAHDOLLISUUDEN  
Pia Helminen, Senior Specialist, Event Services & Congresses / Visit Tampere Oy
11:00 LOUNAS
Katukeittiö Leidin Food Truck
12:00 SMALL CITIES, BIG EXPERIENCES
Ása Richardsdóttir, project ambassador / Nordic Culture Fund
There are several ways to strengthen, change and deepen the image of a small location. Ása’s argument is that the location is more likely to succeed if its content is derived from the local culture and people.
13:00 TAMPEREEN TARINAN TYÖPAJA  
Tampereen kaupunki ja Visit Tampere Oy
14:00 FESTARIKAHVIT
Pyynikin munkkikahvila
14:30 FINLAYSONIN ROHKEA TARINA  
Jukka Kurttila, toimitusjohtaja / Finlayson
15:30 TAMPERE OSANA KANSAINVÄLISTÄ MATKAKETJUA
Merja Hart, johtaja / The Travel Experience
15:45 PANEELIKESKUSTELU KANSAINVÄLISISTÄ MATKAKETJUISTA
16:15 KESKUSTELUA JA VISIT FESTIVALIN PÄÄTÖS   
16:30 FESTARIJATKOT – AFTER WORK  

 

1. Visit Festivalin avaus / Harri Airaksinen

Harri Airaksinen toivotti osallistujat tervetulleeksi tilaisuuteen. Ensimmäinen eli Kick-off tilaisuus pidettiin 7 kk sitten. Kehitystä kick-off tapatuman jälkeen on saatu aikaan lentoliikenteessä, jossa nousua on vajaa 6%. Digitalisaatio on tehnyt palvelujen saatavuuden helpommaksi, kanavat ovat avoinna 24/7. Samoin palveluita on jatkossa pystyttävä kohdentamaan ja segmentoimaan tarkemmin.

Harri kertoi, että fyysinen matkaneuvontapalvelu päättyy vuoden vaihteessa. Sovellukset tuodaan mobiililaitteisiin, jalkaudutaan myös tapahtumiin ja pop-up neuvontapisteitä perustetaan tarvittaessa. Tilastot näyttävät, että Tampere on päässyt mukaan kasvuun. Toki paljon vielä on tehtävä työtä yhdessä, että suunta vahvistuu kansainvälisesti edelleen!
Lopussa Harri esitti kysymyksen osallistujille: Miten voimme parhaiten auttaa, että Tampereen alue vahvistuu entisestään?!

2. Isosti ja kansainvälisesti vuonna 2018: Noora Heino / Kumppanuusverkosto, Karoliina Lehtonen / Markkinointi ja Saara Saarteinen / Tapahtumat, Visit Tampere

Visit Tampere partners – verkosto saatiin käytiin maaliskuussa. 70 kumppanin tavoite on jo ylitetty, tällä hetkellä koossa 91 kumppania! Myyjiä Saksassa, Japanissa, Kiinassa, Etelä-Koreassa on yhteensä 304. Tampereelle tuotu tänä vuonna 34 tapahtumajärjestäjää. Yhteensä 4 tilaisuutta järjestetty 2017 vuoden aikana.

102 blokkarivierailun myötä saatu 210 000 000 lukijaa! Muumi-museo on ollut ehdoton kärki tässä. Kärkihankkeet kokonaisuudessaan ovat: Lakeland, Kaupunkikulttuuri, Ruoka ja Mukavaa muksuille.

Tapahtumatiimin tehtävänä on hakea seudulle suurtapahtumia ja urheilukilpailuja. Ei ole kuitenkaan kilpailla kaupallisella puolella. Tapahtumien pitää vahvistaa aluetta, imagoa tai yhteisöllisyyttä. Tänä vuonna on järjestetty 9 suurtapahtumaa. Kongresseja on haettu 44. Kongressit pidetään yleensä kesä-elokuussa. Suurtapahtumat ajoittuvat tyypillisesti elokuusta eteenpäin loppuvuoteen saakka. 13 hakuprosessia käyty tähän mennessä vuonna 2017. Oma tuotanto on ollut erityinen tänä vuonna, ollaan toimittu Suomi100 hankkeen koordinaattorina. Leikitään yhdessä, muumi-museon kansanjuhla järjestettiin yhdessä Tampere-talon kanssa.

Saksalaisten vierailijoiden kasvu on ollut 92%, samoin Japanin ja Uuden Britannian vierailijoiden määrä on kovasti noussut.

Vuoden 2018 suunnitelmat:

– Pitsaus tilaisuuksia tulossa 2,
– 4 partner studiota,
– 1 visit festival.
– Lisäideoita? Viestiä Nooralle hyvistä aiheista!!

Lakeland yhteistyö Visit Finlandin, Lahden, Hämeenlinnan ja Jyväskylän kanssa. Kohdemarkkina-alue Saksa (erityinen panostus) ja Japani. Markkinointibudjetti 500 000€. Toiveiden mukaan järjestetään enemmän tutustumisvierailuja ja tuodaan matkanjärjestäjiä vierailuille!

Kaupunkikehittäminen ja verkostot.

150 000 euron tasa-arvopalkinto jaetaan Tampereella ensi vuonna! Palkinnon jakoon liittyy vahvaa tapahtumallisuutta.

Juhlavuoden Suomi 100 -kamppanja – haastetaan leikittelyyn sini-valkoiseen sävyyn. #suomi100tampere. Tampere puetaan yhdessä sinivalkoiseen!

3. Juha Kyyrö / Fullsteam

Juha Kyyrö, Fullsteam yrityksen perustaja ja hallituksen puheenjohtaja on toiminut musiikkialalla ja keikkojen järjestäjänä pitkään. Yritys on perustettu vuonna 2002 Helsingissä. Omia festareita ovat mm. Provinssi ja Sideways. Juha on osakkaana 6:ssa tamperelaisessa ravintolassa mm. Pakkahuoneella ja Myllärissä. Samoin osakkaana Musiikki ja Media tapahtumassa.

Juhan aiheena puheenvuorossa oli: Rohkeudella maailmalle. Juhan omat ohjenuorat tähän olivat: Ennakkoluuloton suhtautuminen, ihmisten kohtaaminen riippumatta sosiaalisesta statuksesta ja ulkonäöstä. Ei väliä mistä sinut muistetaan – kunhan muistetaan. Juha korosti uskallusta olla oma itsensä. Hän lainasi puheessaan onnellisuustutkija Rene Brownia: ”Yhdistävä tekijä rohkeilla ihmisillä on, että he uskaltavat heittäytyä haavoittuvaiseksi niin yksityis-kuin yrityselämässä. Oman itsensä paljastaminen ja heittäytyminen tilanteeseen on rohkeaa”. Brown on tutkinut erityisesti rohkeutta, haavoittuvaisuutta ja häpeää. Rohkeutta ei ole voinut mitata millään mittarilla. Juha heitti ilmaan kysymyksen osallistujille: ”Mitä kaikkea vois tehdä, jos ei pelkäis?”

Juha lainasi myös Robert Ingersonia; ”rohkeus ilman omaatuntoa on kuin metsän peto”. On helppo jäädä oman egon koukkuun. Miten sen tunnistaa itsessään, eikä anna sen hallita itseään. Täytyy ottaa vastuu omista tekemisistä. Samoin ymmärtää mikä on oma asema suhteessa muihin? Miten voidaan tehdä esteettömiä, inklusiivisia tapahtumia, joissa jokainen tuntee itsensä tervetulleeksi, esim. transihmisten huomioon ottaminen (unisex-vessat etc.). Puhutaanko urheilijoista vai naisurheilijoista, puhutaanko muusikoista vai naismuusikoista.

Juha kertoi, että musiikin vieminen ulkomaille on aloitettu vaihtoehtoisilla bändeillä ja muusikoilla. Yrityksessä on otettu hallittuja riskejä, ei ole kasvettu lainarahalla vaan ns. orgaanisesti.

Musa-alan tapahtumien trendit tällä hetkellä: megakonsertit menevät hyvin. Hankalaa on tosin saada isoja artisteja Suomeen! Artistit tekevät nykyisin lyhempiä kiertueita Euroopassa. Moni artisti kieltäytyy menemästä Venäjälle, kiertueet jäävät Ruotsiin. Samoin oheispalvelut korostuvat! Ihmiset haluavat palvelua ja nautintoa musiikin lisäksi. Keskiostos nousee mitä paremmat palvelut on tarjolla.

 

4. Valtakunnallisesti verkostoitumaan! CNF tarjoaa mahdollisuuden / Pia Helminen

Pia kertoi CNF:stä, joka tarjoaa verkostoitumista pienellä rahalla. Vuosimaksu on vain 350 euroa/yritys. Ensi vuonna tapahtuma järjestetään Naantalissa. Lisätietoa löytyy:
– cnf-ry.fi
– www.facebook.com/CongressNetworkFinlandRy.

Kaikki kokous- ja matkailualan yritykset ovat tervetulleita liittymään jäseniksi. Myös alan opiskelijat ovat tervetulleita, vuosimaksu silloin 50€. CNF:ssä on mukana mm. Suomen kongressitaloja, kokouskaupungit edustettuina, hotelliketjuja ja kongressipalvelutoimistoja. Visit Tampere auttaa alkuun kongressin hakuprosessissa; voidaan varata hotellihuonekiintiöitä, auttaa oheisohjelmien ideoinnissa, budjetin tekemisessä, ohjeistaa miten haetaan kaupungin vastaanottoa jne. Kun kongressi on varmistunut, ohjelman hoitaminen siirtyy järjestävään organisaatioon hoidettavaksi.

 

5. Mediapankki

Todettiin, että Laura Vanzon ottamia kuvia saa hyödyntää mediapankista yritysten mainontaan ja viestintään. Kuvien lähde pitää aina mainita niitä käytettäessä. Tilaa tunnukset täyttämällä lomake sivulla http://www.tamperebrand.fi/valokuvapankki/. Saat tunnukset sähköpostiisi.

6. Small Cities – Large Experiences / Ása Richardsdóttir , Ice Hot Reykjavik

Kuinka voidaan antaa taiteelle keskeinen osa matkailumarkkinoinnissa? Ásan mukaan taiteet antavat ihmisille suurimpia kokemuksia joita voidaan yhdessä jakaa! Esimerkkinä oli jalkapallon EM-kisat, joissa Islannin maajoukkue voitti Gigantin eli Englannin jalkapallojoukkueen kesällä 2017. Tapahtuma oli koko Islannin kansakuntaa yhdistävä ilo!

Àsan mukaan tänä vuonna useimmissa pienissäkin Islantilaisissa kunnissa on jonkinlainen kulttuuriohjelma. Tunne juuresi ja työskentele niiden asioiden kanssa jotka ovat sinulle omintakeisia ja ainutlaatuisia. Anna itsellesi mahdollisuus ajatella globaalisti kansallisesta / kylällisestä perspektiivistä. Löydä taika seudun ja alueen juurista, kulttuurista ja omista ihmisistä! Ota paikkakunnan ihmiset mukaan suunnitteluun ja tekemiseen.

 

7. Tampereen brändityö / Tuija Telén

Kaupungin yritys- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuija Telén kävi alustamassa yhteistä Tampereen tarinaa. Brändilupaus on tulossa kaikkien toimijoiden käyttöön. Vahvuudet on haettu, juuri nyt etsitään kumppania tarinan luomiseen. Tampereen seutu on:
– Aktiivinen ja elämyksellinen,
– osaava ja innovatiivinen,
– helppo ja viihtyisä,
– uudistumiskykyinen

Matkailun keskeisinä tavoitteina vuonna 2018 ovat ekosysteemin kehittäminen ja matkailun kokonaistarjonnan lisääminen ja digitalisaatio.

 

8. Tampereen tarinan työpaja – Visit Festival

Tampereen tarinan näkyminen konkreettisina tekoina – miten saadaan matkailijat yöpymään ja pysymään seudulla pidempään? Mm. näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia viidessä eri pisteessä. Vastaukset näistä esillä myöhemmin.

 

9. Jukka Kurttila / Finlayson – Merkityksellä johtaminen

Finlayson on perustettu vuonna 1820 ja Jukka Kurttila kumppaneineen osti sen vuonna 2014. Alussa ei tiedetty kaikkien tehtaiden oloista tarpeeksi, auditointeja ostovuonna 0%. Tietämystä on kasvatettu koko ajan!

A business that makes nothing but money is a poor business. (Henry Ford).

Jukka Kurttila kertoi, että yrityskaupan jälkeen oli palattava Finlaysonin juurille ja historian äärelle ymmärryksen lisäämiseksi. Vuonna 1836 oli alkanut von Nottbeckien aikakausi. Silloin tuotiin uusia asioita teollisuuteen tuottavuutta parantamaan, mutta vastuullisesti, mm. terveydenhoito, koulu ja lastenhoito. Ympäröivästä elämästä kiinnostuminen oli tärkeää. Kasvun kaudesta muodostui pitkä ja voimakas.

Juurien tutkimisen kautta Finlaysonille rakennettiin arvot. Yrityksen Design filosofia muotoutui muotoon: Me rakastamme enemmän arkea, koteja, sisustamista ja elämää kuin itseämme.

Alussa huomattiin myös, että tuotteiden loppukäyttäjien maailmaa ei oltu tutkittu pitkään aikaan. Asiaa on selvitetty nyt viimeiset 3,5 vuotta. Tuohon tutkimukseen perustuu Finlaysonin design. Tuoteluokkia on kolme: Ihanat – Tyylikkäät – Jännät.

Finlayson on yrityksenä suvaitsevainen, vastuullinen ja kantaaottava. Tom of Finland -kuosi nostatti ison ryöpyn ja poiki jopa tappouhkauksia toimitusjohtajalle. Usein on kyse pelon hallinnasta, muutoksen mahdollisuus tulee usein kumottua pelon vuoksi. Uusi kulma herättää yleisön helpommin, kuten mm. Tom of Finland -yhteistyö on osoittanut. Yrityksen kantaaottavuudesta kertoo se, että yhteistyö Kärkkäisen kanssa lopetettiin vuonna 2015. Magneettimedian julkaisu, jossa mm. Hitler esitettiin lasten ystävänä, Holokaustia ei tapahtunut, oli yhteistyön lopettamisen syynä. Uusia juttuja tehtäessä on aina mietittävä: Onko tämä meidän arvojen mukainen ja ollaanko oikeiden puolella? Kiertotalouden voima on yllättänyt; ensi vuonna avataan second hand store kuluttajille. Kaappitekstiilit laitetaan kiertoon myyntiin, huonossa kunnossa olevat laitetaan uusiotuotteiksi.

Kysyttäessä vinkkejä kansainvälistymiseen: Ensiarvoisen tärkeää ovat hyvät kumppanit, jotka ovat verkostoituneet kohdemaahan. Hyvä konsepti myy! Nordic Design ja tarinan voima on merkityksellinen. Jukka korosti, että yrittämiseen kuuluu halu ja kyky ottaa riskejä. Pelot voi kirjoittaa paperille ja niitä voi sen jälkeen jäsentää paremmin. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua, mitä asialle voi tehdä?

 

10. TTE – The Travel Experience / Merja Hart, johtaja

Merja Hart kertoi, että TTE on Destination Management Company / incoming tour operator jonka alueena ovat Suomi, Baltia, Venäjä. Tuotteita ei myydä kuluttajille suoraan. Toimijan pitää tietää kaikki Suomen matkailutuotteet, jotta asiakkaalle voidaan rakentaa heille sopiva sisältö. Tampereen seudulle tuodaan kiertomatkaryhmiä, special interest -ryhmiä (urheilutapahtuma, opintomatkat, yritysvierailut) sekä incentive ja palkintomatka-ryhmiä. Tampereen seudulla saa luonto- ja kaupunkielämyksen samassa paketissa. Järvimatkailutuotteiden kehitys ja kauden pidentäminen on haasteena. Merja kehotti yrityksiä tarjoamaan rohkeasti tuotteita, joita ei muualla ole saatavilla!

Pitää muistaa, että digitaalisuus ei ole ainoa jakelukanava! Muista hyödyntää kaikki kanavat. Samoin älä laita kaikkia munia samaan koriin; Kiinalaisuus vs. Eurooppalaisuus – muista molemmat ryhmät.

 

11. Paneelikeskustelu

Paneelikeskustelun moderaattorina oli Visit Tampereen kehityspäällikkö Jari Ahjoharju. Hän esitti osallistujille kysymyksen: mikä vetää kansainvälisiä matkailijoita Tampereelle?

Merja Hartin mukaan se on yhdistelmä toimivaa kaupunkia ja luontoa. Samantyylisiä kaupunkeja on jo paljon, mutta Tampereen tuotava omia ainutlaatuisuuksiaan vielä paremmin esille.

Kiti Häkkisen (Visit Finlandin hyvinvointimatkailun päällikkö) mukaan pitkäjänteinen ja systemaattinen työ saada kansainvälisiä kontakteja ja yhteistyökumppaneita kantaa hedelmää.

Noora Heino (Visit Tampereen Kumppanuusjohtaja) korosti Tampereen loistavaa sijaintia ja meillä olevia hyviä tuotteita.

Heikki Närvänen Amazing Tampereelta korosti että mm. vanha teollisuushistoria, kaunis Tammer-koski, hyvä saavutettavuus ja luonto lähellä ovat meidän valttikortteja.

Aasiasta panelistit totesivat, että Kiinassa ja Japanissa on paljon perinteistä matkailua. Kullakin markkinalla on paljon erilaisia asiakassegmenttejä ja matkailutuotteita pitää kohdentaa sen mukaan. Pitää muistaa että kaukomarkkinoiden lisäksi, Saksa ja Venäjä ovat meitä varsin lähellä ja myös tosi tärkeitä markkinoita!

Alueorganisaatiot ja paikalliset myyntiyhtiöt ovat ensimmäinen hyvä kontakti kun yritys haluaa lähteä kansainvälisille markkinoille tuotteensa kanssa. Yrittäjät ehkä turhan helposti arkailevat kysyä! Kannattaa olla rohkea ja itse aktiivinen.

Kysymykseen ovatko sertifikaatit tärkeitä, vastattiin että sertifikaattiprosessi antaa itsessään myös paljon koulutusta ja tukea. Jos vastuullisuus tai kestävyys on yrityksen arvo, se pitää näkyä kaikessa tekemisessä! Samoin turvallisuussertifikaatit nousevat luontomatkailussa esille. Pienyrittäjän näkykulmasta kuitenkin tuntuu, että niitä ei usein edes kysellä. Heikki Närvänen korosti, että hommat voi tehdä ilman sertifikaattejakin erittäin hyvin ja turvallisesti!

Merja Haartin mukaan Lapin vahvuus perustuu ainutlaatuisuuteen; lumihotellit, jäähotellit, huskyajelut, revontulet. Tuote erottuu! Lapin matkailualan yritykset ovat tehneet todella hyvää yhteistyötä yhdessä. Matkailijoita palvellaan silloin kun heitä on paikalla, 7 päivänä viikossa. Lappi on varsin kallis suosittuutensa vuoksi. Ainutlaatuisia talvituotteita kaivataan myös Tampereen seudulle lisää. Esim. kokous saaressa, yövy saaressa teemoilla – pitää erottautua. Retkiluistelu nousi esille yhtenä hyvänä talviteemana, samoin saunat! Luonnon hyvinvointivaikutukset ovat kaikenkaikkiaan nouseva teema. Slow lifestyle, keräily- ja metsästäjäkulttuuri, hiljentyminen, rentoutuminen, pilkkiminen, suomalainen hygge yhdistettynä järviluontoon ovat meidän vahvuuksia. Jää yleensäkin on mielenkiintoinen asia. Näistä ollaan kiinnostuneita erityisesti ulkomailla. Jos toimii paljon kotimaisten ryhmien kanssa, voi yllättää kuinka iso elämys luonto voi olla ulkomaalaisille!

Muistion kirjoitti Anne Valtakari, Business Tampere.