Visit Finland rakentaa kansallisen matkailun tietovarannon - Visit Tampere

Visit Finland rakentaa kansallisen matkailun tietovarannon

18.10.2019

Visit Finland aloittaa työn kansallisen matkailun tietovarannon rakentamiseksi. Valtakunnallisesti keskitetty tietovaranto hyödyntää avointa tietoa ja säästää resursseja, kun matkailualan tietoja päivitetään vain yhteen paikkaan, hallinnoidaan yhteistyössä ja jaetaan moniin kanaviin.

 

Tulevaisuudessa matkailualan toimijat syöttävät matkailuun liittyviä, matkailijoita palvelevia tietoja keskitettyyn Suomen matkailun tietovarantoon, josta tietoja jaetaan rajapintojen kautta eri jakelukanaviin kuten verkkosivustoille, matkanjärjestäjien kanaviin, matkailumedioille ja erilaisiin sovelluksiin. Business Finlandiin kuuluva Visit Finland aloittaa tietovarannon kehittämisen mahdollisimman ketterästi hyödyntäen muiden maiden vertailuanalyysin tuloksia sekä kokoamalla tarpeita eri matkailun toimijoilta Suomessa.

 

– Lokakuussa lähdemme kehittämään protoversiota, jonka pohjalta saatujen oppien perusteella työstetään ensimmäinen vähimmäisvaatimukset täyttävä versio. Protoversio valmistuu vuoden 2020 alkuun mennessä ja ensimmäinen käyttövalmis MVP eli Minimun Viable Product -ratkaisu on tarkoitus saada julkaistua toimialan käyttöön kesällä 2020. Siitä eteenpäin kehitystyö jatkuu askel askeleelta, digitaalisen kehittämisen päällikkö Kaisa Kosonen Visit Finlandilta kertoo.

 

Ensivaiheessa matkailun tietovaranto sisältää elämys- ja aktiviteettituotteet, majoituspalvelut, ravintolat ja nähtävyydet. Jatkossa mahdollisesti myös tapahtumat, reitit kuten vaellusreitit ja pyöräreitit, liikkumisen palvelut sekä muut matkailuun linkittyvät palvelut kuten kaupat. Sisältöä kehitetään sitä mukaa kun tarpeita ilmenee ja olemassa olevia avoimen datan lähteitä hyödynnetään mahdollisimman paljon.

 

– Alkuun tiedot ovat niin sanottua tuotekorttitietoa, eli ostettavuus ei ole mukana tietovarannon ensivaiheen kehityksessä. Mahdollisuus lisätä myös ostettavuus ja sähköinen varastokirjanpito kokonaisuuteen huomioidaan kuitenkin alusta alkaen. Täytyy kuitenkin muistaa, että tietovaranto ei itsessään ole kuluttajille suunnattu palvelu, vaan se mahdollistaa erilaisten kuluttajille suunnattujen digitaalisten ratkaisujen kehittämisen, Kosonen tarkentaa.

 

Yhteinen tietovaranto tulee tehostamaan matkailualan toimintaa, mahdollistaen erilaisten digitaalisten palvelujen kehittämisen ja auttaen matkailijoita löytämään kiinnostavaa sekä informatiivista Suomi-sisältöä.

 

LISÄTIETOJA

Kaisa Kosonen, Digital Development Manager
Visit Finland | Business Finland
kaisa.kosonen (at) businessfinland.fi, 040 749 4904

 

Kristiina Hietasaari, Director, Head of Product and Content
Visit Finland | Business Finland
kristiina.hietasaari (at) businessfinland.fi, 040 778 8918

 

Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard (at) businessfinland.fi, 040 901 5219

 

Lue alkuperäinen tiedote Business Finlandin sivustolta

 

Lisää uutisia

01.07.2020
Poikkeuksellisen kevään jälkeen kotimaanmatkailu houkuttelee suomalaisia, ja tamperelaisten majoituspaikkojen käyttöaste oli kesäkuun lopussa korkeampi kuin Suomessa keskimäärin.
25.06.2020
Tampere ja 19 Pirkanmaan kuntaa jatkavat toiseen vaiheeseen kilpailussa Euroopan kulttuuripääkaupungin 2026 tittelistä. Myös muut Suomen hakijat, Oulu ja Savonlinna, jatkavat toiselle kierrokselle.
18.06.2020
Tule kokeilemaan Näsijärvireitille suunniteltuja uusia laivareissun ja pyöräretken yhdistäviä lähimatkailupalveluita!