Siirry sisältöön
Visit Tampere
Hae sivustolta

Visit Finland DataHub

Visit Finland DataHub on kansallinen matkailutiedon varasto. Se on aktiivinen tietokanta, johon suomalaiset matkailualan yritykset voivat tallentaa tiedot yrityksensä tarjoamista tuotteista ja palveluista. Tiedot pääsee syöttämään rekisteröitymisen jälkeen ja niitä pääsee myös päivittämään itse.

DataHubissa tiedot on jaettu eri kategorioihin: majoitus, nähtävyys, elämys, tapahtuma, vuokrauspalvelut, ravintola ja kauppa. Myös varattavat tilat, kuten kokous- ja juhlatilat, tulevat myöhemmin mukaan omana kategorianaan.

DataHubissa olevaa yritys- ja tuotetietoa hyödynnetään monin eri tavoin. Alueelliset matkailuorganisaatiot, Visit Finland ja erilaiset kaupalliset toimijat voivat rajapintojen kautta hakea DataHubista tietoja omille sivuilleen. Tietoa voivat hyödyntää myös kansainväliset matkanjärjestäjät omissa kanavissaan tai erilaiset online-jakelukanavat, kuten esimerkiksi TripAdvisort tai Booking.com.

DataHubin käyttäminen on ilmaista sekä matkailuyrityksille että datan hyödyntäjille. Kaupalliset toimijat voivat tarjota matkailuyrityksille myös maksullista näkyvyyttä omilla sivuillaan. 

Visit Tampere ja DataHub

Visittampere.fi – sivustoa uudistetaan kevään 2022 aikana. Uudistuksen jälkeen yritysten tiedot siirtyvät visittampere.fi – sivustolle suoraan DataHubin tietokannasta ja tällä hetkellä käytössä olevat yritysten kohdekortit poistuvat. Siksi on tärkeää, että mahdollisimman moni pirkanmaalainen yritys lisää tuotetietonsa DataHubiin mahdollisimman pian.

Visittampere.fi – sivuston kautta yritysten tiedot päätyvät edelleen maksutta esimerkiksi Tampere.Finland -sovellukseen, joka on matkailutietoa keskitetysti tarjoava mobiilisovellus. Sieltä tiedot tavoittavat erityisen hyvin myös paikalliset kuluttajat.

DataHub -tietokannasta on mahdollista poimia erilaisilla kriteereillä tietoa myös moniin muihin tarkoituksiin. Esimerkiksi erilaisiin markkinointikampanjoihin voidaan tietokannasta valita kulloiseenkin kampanjaan parhaiten soveltuvat tuotteet. Myös erilaisten myyntimanuaalien koostaminen suoraan DataHubista tulee olemaan mahdollista.

DataHubia tullaan hyödyntämään myös lokakuun 2021 alussa käynnistyneessä Lakeland Finland – hankkeessa. Hankkeen aikana rakennetaan myyntialusta kansainväliseen myyntiin soveltuville tuotteille. Tuotetiedot myyntialustalle haetaan DataHubista ja ostolinkki ohjaa suoraan yrityksen verkkokauppaan. Huolehdi siis myös siitä, että yrityksesi tuotteet ovat ostettavissa digitaalisesti!

Lakeland Finland –hankkeesta voit lukea lisää kehityshankkeet-sivulta.

Verkkokauppa-asioissa voit kääntyä Visit Tampereen digiasiantuntijoiden puoleen.

Tutustu Visit Finland Datahubiin ja kysy lisää!

Ota yhteyttä!

Turo Leppänen

Projektipäällikkö, Digitrack-hanke

Vastaan TEM:n rahoittamasta Digitrack-hankkeesta, jonka tavoitteena on erityisesti kansainvälisille kongressi- ja tapahtumakävijöille suunnattujen oheispalveluiden saaminen myyntiin digitaalisiin kanaviin. Lisäksi hankkeessa keskitytään data-alustan kehittämiseen ja luodaan tuotteistamiskäsikirja alueen yritysten käyttöön.