Näillä vinkeillä saat mediavierailuista enemmän irti - Visit Tampere

Näillä vinkeillä saat mediavierailuista enemmän irti

26.09.2019

Tampereella ja seudulla vierailee vuosittain monia kansainvälisen median edustajia, ja saadaksemme parhaan hyödyn ja näkyvyyden näistä vierailuista, varmistamme ensimmäiseksi että vieraiden matkasuunnitelmat koostuvat heille olennaisimmista kokemuksista. Näin he vievät kotiin mennessään mukanaan ainoastaan hyviä muistoja ja kokemuksia, joista he sitten kertovat muillekin. Paras kiitos, jonka voimme saada järjestämistämme vierailuista, on se hämmästyneen innostunut palaute, jonka rivien välistä voi lukea että vierailija ei ollut odottanut Tampereen seudun olevan niin kiinnostava, monipuolinen ja kaunis.  

Kokosimme tähän muutamia kokemuksiimme perustuvia vinkkejä siitä, kuinka sinun yrityksesi voi parhaiten onnistua mediavierailuiden kanssa, ja kuinka jokaisesta toimittajasta ja vaikuttajasta voi hyötyä eniten.

 

Ennen vierailua

Valmistaudu

Tutustu vieraisiin ja heidän kanaviinsa etukäteen. Sosiaalisen median vaikuttajat ja perinteisen median edustajat etsivät yleensä eri asioita. Esimerkiksi elämysten visuaalinen ja kuvauksellinen puoli eivät välttämättä ole radiotoimittajalle tärkeitä, mutta somevaikuttajille vierailulla otettavat valokuvat saattavat olla ainoa tuotos koko matkasta. Kannattaa myös ottaa selville, mistä vieraasi ovat saapumassa ja mitä kaikkea he samalla matkalla ovat jo tehneet, tai suunnittelevat tekevänsä. 

Keksi ryhmälle ainutlaatuinen kokemus

Toisin kuin matkanjärjestäjät, pressivierailijat toivovat että heille esitellään joitakin erityiselämyksiä tai palveluja, jotka eivät ole ihan jokaisen saatavilla – vaikkapa jokin räätälöity kurssi, menun ulkopuolinen maisteluelämys, tai erityiskierros yrityksen “julkisivun taa”. 

Tiedota työntekijöille mediavierailusta

Vieraita ja vierailun järjestäjää saattaa turhauttaa, jos vierailupäivänä yrityksen työntekijät eivät ole lainkaan kartalla miksi vieraat tulevat ja mitä heille kannattaisi esitellä. Hyvä perusasiakaspalvelu tietenkin riittää, mutta vieraat tuntevat olonsa erityisen tervetulleiksi jos työntekijät osaavat odottaa heitä, ovat innokkaita ja valmiita esittelemään yritystä ja kertomaan sen tarinaa. Hyvä englannin kielen taito on tietenkin hyvästä näissä tilanteissa. 

Katso vielä tästä Visit Finlandin videosta kuinka mediavierailuihin kannattaa valmistautua.  

 

Vierailun aikana 

Kuka isännöi / emännöi?

Useimmiten Visit Tampereen edustaja liikkuu ryhmän mukana, varsinkin kun kyseessä on toimittajista koostuva porukka. Vaikuttajat ja yksinmatkaajat saattavat kuitenkin olla kiinnostuneempia tutustumaan kohteeseen itsenäisesti, tai tapaamaan mahdollisimman monta paikallista ihmistä. Kannattaa siis valmistautua viettämään aikaa heidän kanssaan ja varmistaa, että heidät vastaanottava isäntä tai emäntä osaa kertoa kaiken oleellisen yrityksestänne.  

Muista kertoa sosiaalisen median kanavasi

Kerro vieraille sosiaalisen median kanavat ja hashtagit, joita yrityksesi käyttää. Vaikka pääasiallinen sisältö tulee yleensä kuukausi-pari vierailun jälkeen, somepäivitykset tehdään kuitenkin yleensä reaaliajassa. Insta Stories varsinkin ovat sellaista sisältöä, jota yleensä jaetaan heti tai hetki vierailun jälkeen. Varmista, että yrityksesi tägätään postaukseen ja se kannattaa jakaa myös omissa kanavissanne eteenpäin. 

Kerro tarina

Tarinat elävät paljon pidempään kuin yrityksesi perustiedot. Tarinankerronta on oivallinen tapa erottua joukosta ja jäädä mieleen. Hauskat sattumukset saattavat olla jakamisen arvoisia. 

Ravintola, jossa jokaista annosta tarjoiltaessa kerrotaan myös tarina annoksen takana, tarjoaa muutakin kuin vain ruokaa. Kerro vieraille miten menunne on suunniteltu, millaisia raaka-aineita käytätte, suositteko lähiruokaa? Ota tilanteesta kaikki irti ja jaa tietotaitoa ja erityisosaamistasi.

Toisin kuin matkailun ammattilaiset, jotka tarvitsevat yksityiskohtaista tietoa vaikkapa palveluista, median edustajat etsivät tarinoita ja elämyksiä. Paikasta huokuva tunne on paljon tärkeämpää kuin nippu faktoja. Median maailma on hyvin kilpailtu, ja toimittajat etsivät aina jotain erityistä, uniikkia ja tuoretta näkökulmaa. He usein etsivät mielenkiintoisia persoonia elämysten takana, tai paikallisia ihmisiä haastateltavaksi tai hengailuseuraksi. Se voit olla sinä tai työntekijäsi!

Tarjoa positiivinen, vuorovaikutuksellinen kokemus 

Muista, että vaikka toimittajat ovat saapuneet työn merkeissä, on kohteeseen tutustuminen aina myös heidän omaa matkakokemustaan. Monille vierailijoista tämä on ensimmäinen kerta Suomessa – kohtele heitä vierainasi ja tarjoa mukava tutustumismahdollisuus. Kun Tampereelle kutsutut median edustajat nauttivat täällä olostaan, näkyy se usein myös jutuissa ja tarinassa, jonka he vierailustaan tuottavat.

Joskus vierailusta poikii näkyvyyttä uusissa julkaisuissa pitkänkin aikaa sen jälkeen, kun alkuperäinen tarina Tampereesta on jo julkaistu. Toinen mahdollinen tulos positiivisesta ja onnistuneesta vuorovaikutuksellisesta kokemuksesta on se, että toimittajat / vaikuttajat saattavat haluta uudelleenkin tehdä yhteistyötä meidän kanssamme, ja he saattavat myös jakaa sanomaamme myös omissa verkostoissaan. Toisinaan meihin esimerkiksi ottaa yhteyttä toimittaja tai kirjoittaja, joka on kiinnostunut meistä aiempien vieraidemme juttujen pohjalta. 

Yhteydet ja seuranta

Vaihda käyntikortteja mediavieraidesi kanssa, ja jos kyseessä on vaikuttajavierailu, aktivoidu heidän sosiaalisessa mediassaan vierailun aikana. Seuraa heidän tilejään, tykkää ja jaa heidän sisältöjään, kerro omille seuraajillesi vieraistasi ja tägää vieraasi myös omiin postauksiisi ja Insta Storieseihin. 

 

Vierailun jälkeen  

Kaiken mediayhteistyön vaikutus voidaan moninkertaistaa, jos kampanjassa tai vierailulla mukana olleet yritykset ja tahot vierailevat myös vaikuttajien tileillä ja saavat näin myös yhteyden heidän seuraajiinsa, vaikka ihan vain postaamalla kiitoskommentin “Kiitos kun kävitte kanoottiretkellä kanssamme, oli hauskaa!” tai “Kiitos kun majoitutte luonamme, ja tervetuloa takaisin!”, ja samalla pääsee vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin. Kaikki vierailusta poikiva näkyvyys ja postaukset kannattaa ehdottomasti jakaa myös omissa kanavissa, ja jäädä myös seuraamaan vaikuttajien tilejä – ikinä ei tiedä, vaikka vierailusta poikisi uusia mielenkiintoisia yhteistyömahdollisuuksia.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä: kuuntele. Kuuntele henkilökohtaista palautetta vierailtasi ja sitä pöhinää, jota vierailu nostattaa.

(Hyvä) näkyvyys ei tule automaattisesti, vaan meidän tulee ansaita se

Tarjoamme medialle matkasuunnitelman, joka on räätälöity vastaamaan kummankin osapuolen tarpeisiin, mutta on tärkeätä muistaa ettemme silti pysty sanelemaan missä paikoissa vierailijat päätyvät käymään. Paras mitä voimme tehdä, on tarjota niin ainutlaatuinen kokemus, että siitä halutaan kertoa. 

Tärkeätä on myös muistaa antaa mediavierailijoille hieman taiteellista vapautta – kaikki vieraat eivät seuraa mitään virallista aikataulua, varsinkin jos kyseessä on itsenäinen matka. Vieras saattaa vaikkapa pyytää sinua viemään hänet katsomaan rakennusta, jonka juuri mainitsit, ja aikataulu menee jo siinä sekaisin. Ei kuitenkaan syytä huoleen – toimittajat ja vaikuttajat tuntevat yleisönsä meitä paremmin ja vaikka uskomme että tekemämme suunnitelma on hyvä, saattaa vierailija itse kiinnostua tietyistä jutuista enemmän kuin toisista. 

Vaikuttajien ollessa kyseessä, on tärkeätä osata luottaa siihen, että he tuovat esiin juuri niitä asioita, joita kummaltakin taholta toivotaan. Me kerromme vierailijoille odotuksistamme etukäteen ja kun he saapuvat ja vierailu on käynnissä, me annamme heidän ottaa ohjat tekemisestään. Saatat jopa yllättyä heidän tarjoamista tuoreista näkökulmista, ja joskus vieraat onnistuvat jopa laajentamaan omaa käsitystäsi sekä yritystoiminnasta että sen vahvuuksista markkinoilla. 

Lue lisää vinkkejä ja neuvoja Visit Finlandin oppaasta “Kansainvälisten mediavierailujen ABC

Lue lisää Visit Tampereen vuonna 2019 isännöimistä vierailuista ja teemoista

 

Teksti: Olga Javits 

Kuva: Laura Vanzo

Olga Javits

PR-asiantuntija
olga.javits@visittampere.fi
+358408650243

I plan and organize international media visits to Tampere. Journalists and influencers from all over the world are my guests. I speak English, Finnish, Russian (native), and Spanish. 

Why Tampere? 

Imagine you can finally have only what you need from a city and take out everything that makes the city life complicated. You will get Tampere. 

Lisää luettavaa

07.04.2020
Visit Tampereen ja Moron kolme viikkoa kestävä #TampereFromMyWindow -Instagram-kisa starttasi käyntiin viikko sitten.
06.04.2020
Vaikka korona tekee lähikuukausien majoitustilastoista varmasti synkkää katseltavaa, vielä helmikuussa Tampereella porskutettiin huimassa kasvussa yöpymisten osalta.
03.04.2020
Tammi-helmikuussa 2020 venäläisten matkailijoiden yöpymiset Tampereella kasvoivat 70 prosenttia verraten viime vuoden samaan ajankohtaan.