Siirry sisältöön

HUOM. Alkuperäiset konserttiliput käyvät konserttiin sellaisenaan.

Wolfgang Amadeus Mozart: Duo viululle ja alttoviululle G-duuri KV 423
1. Allegro
2. Adagio
3. Rondo

Riikka Marttila, viulu, Anni Tiainen-Hammo, alttoviulu

György Ligeti: Kuusi bagatellia puhallinkvintetille
1. Allegro con spirito
2. Rubato. Lamentoso
3. Allegro grazioso
4. Presto ruvido
5. Adagio. Mesto – Bela bartok in memoriam
6. Molto vivace. Capriccioso

Annaleena Jämsä, huilu, Ukko Pietilä, oboe, Mark Reding, klarinetti, Aleksandr Veryukhanov, fagotti, Aleksi Mäkimattila, käyrätorvi

Anna Thorvaldsdottir: Spectra
Noste-trio: Lea Antola, viulu, Anni Tiainen-Hammo, alttoviulu, Hanna Kilpinen, sello

Väliaika

Carl Reinecke: Sonata ”Undine” huilulle ja pianolle
1.Allegro
2. Intermezzo. Allegretto vivace
3. Andante tranquillo
4. Finale. Allegro molto agitato ed appassionato, quasi Presto.
Malla Vivolin, huilu ja Tuomas Turriago, piano

Konsertin juontaa säveltäjä Minna Leinonen.

Konsertissa on väliaika ja se päättyy noin klo 16.45.

Lippu.fi perii tilaus- ja maksutapamaksun.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Duo viululle ja alttoviululle G-duuri KV 423 (1783)

Elämäkertureiden mukaan W. A. Mozartin Duon KV 423 säveltämiseen liittyi dramatiikkaa. Oikuttelevan Salzburgin arkkipiispan Hieronymus Colledon päähänpistoihin kyllästynyt Mozart sai kirjaimellisesti työstään potkut hovin kreiviltä. Kun Mozart vieraili Salzburgissa pari vuotta myöhemmin, silloinen hovisäveltäjä Michael Haydn (tunnetun säveltäjän Joseph Haydnin veli) ei sairastelultaan kyennyt viimeistelemään arkkipiispan tilaamaa kuuden dueton sarjaa. Mozart auttoi ystäväänsä ja sävelsi tämän nimissä puuttuvat osat. Duot saivat hyvän vastaanoton – epäilemättä kujeilevuuteen taipuvainen Mozart hykerteli tyytyväisenä, kun hänen vanha vihollisensa nautti musiikista tietämättä duojen oikeaa säveltäjää.
Duossa G-duuri Mozart luo taitavasti moniäänisen vaikutelman vain kahdella soittimella. Duo sisältää säkenöivää vuorottelua, aariamaisen toisen osan sekä hurmaavan rondon.

György Ligeti (1923–2006): Kuusi bagatellia puhallinkvintetille (1953)

Bagatelli on yleensä lyhyt, kepeä ja leikkisä teos. Kenties tunnetuin bagatelli länsimaisessa taidemusiikissa on Beethovenin Bagatelli No. 25 a-molli, joka tunnetaan myös nimellä Für Elise.
Unkarilainen György Ligeti muokkasi Kuusi bagatellia puhallinkvintetille suositusta pianoteoksestaan Musica Ricercata. Lyhyet osat ovat hämmästyttävän monipuolisia ilmaisussaan ja motiivisessa keksinnässään, ja ne ilmentävät oivallisesti Ligetin ekonomista tyyliä: täysipainoisen musiikin säveltämistä vähäisistä aineksista. Osien tunnelmat vaihtelevat ensimmäisen osan eloisuudesta tuskaisesti soivaan toiseen osaan, kolmannen osan horisontaaliseen viehkeyteen, huutomerkkimäisesti aksentoivaan neljänteen osaan, soraääniseen Béla Bartókille omistettuun viidenteen osaan ja viimeisenä vuoristoratamaiseen, ”kuin mielipuolisesti” soitettavaan finaaliin. Rytmikkäät motiivit viuhtovat villeinä eri korkeuksilla.

Anna Thorvaldsdottir (s. 1977): Spectra (2017)

Moninkertaisesti palkittu islantilainen Anna Thorvaldsdottir on yksi aikamme tyylillisesti tunnistettavimpia, kansainvälisessä nosteessa olevia säveltäjiä. Värikylläinen musiikki on inspiroitunut luonnosta ja ”herättää tunteen paikasta ja persoonallisuudesta” (NY Times). Säveltäjä kuvaa teostaan Spectra materiaalin ekosysteemiksi, jossa musiikilliset ideat siirtyvät soittimelta toiselle.
Kuudesta osasta koostuva Spectra soitetaan yhteen tauoitta. Kokonaisuus on vapaana leijuvaa musiikillista fantasiaa, jossa voi kuulla häivähdyksen alkukantaista luonnon voimaa. Loppupuolella pohjoismaisia sävyjä sisältävä melankolinen melodia saa seurakseen lintumaisia glissandoja, jotka liitelevät korkealla taivaalla kuin pääskyt.

Teosten esittelytekstit Minna Leinonen