Hankinnan tausta
Visit Tampere on mukana Interreg Europe -ohjelmasta rahoitettavan nelivuotisen TaaS – Tourism as a Service –hankkeen partneristossa yhdessä 7 muun eurooppalaisen matkailukohteen kanssa. Hankkeen tavoitteena on vauhdittaa matkailualan digitaalista ja vihreää kaksoissiirtymää, digipalvelujen kehitystä ja parantaa näitä edistävää strategista suunnittelua.
Projektin partnerialueet ovat Etelä-Egean saaret (Kreikka), Tampere (Suomi), Aspres (Ranska), Ljubljana (Slovenia), Fano (Italia), Donegal (Irlanti), Tukholma (Ruotsi), Zuid-Limburg (Alankomaat) sekä Ungheni (Moldova). Visit Tampere on hankkeen vastuullinen toteuttaja Tampereen alueella.
TaaS-hanke pyrkii tarjoamaan mallin älykkäämpien, kestävämpien ja tulevaisuuden haasteisiin paremmin mukautuvien matkailukohteiden ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen. Tätä edistetään keskittymällä hankkeen kumppanialueiden matkailuun liittyvien strategioiden kehittämiseen ja keskeisten vastuuorganisaatioiden yhteistyön vahvistamiseen ja osaamisen kasvattamiseen. Visit Tampereelle hanke tarjoaa kansainvälistä vertaisoppimista ja hyviä käytänteitä matkailustrategian päivittämiseen ja jalkauttamiseen, etenkin vapaa-ajan matkailijan digitaalisen asiakaspolun kehittämisessä ja kestävän liikkumisen mahdollisuuksien edistämisessä.
TaaS – Tourism as a Service -malli
Projektin kehitystyö perustuu digitaalista asiakaspolkua soveltavaan TaaS-malliin. Ideana on tunnistaa ja hyödyntää innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja matkakokemuksen kaikissa neljässä vaiheessa:
- Inspiraatio (Vaihe A): Digitaaliset työkalut matkailijoiden tavoittamiseen ja matkakohteen valitsemiseen
- Suunnittelu (Vaihe B): Matkan ja palvelujen varaaminen, ostaminen, hallinnoiminen
- Matkan aikana (Vaihe C): Vierailukokemusta parantavat digiratkaisut
- Matkan jälkeen (Vaihe D): Matkailija toimii sosiaalisen median kautta lähettiläänä matkakohteelle
Hankinnan kohde
Haemme soveltuvaa toimijaa Visit Tampereen TaaS-hankkeessa toteuttaman alueellisen kehitys- ja sidosryhmäyhteistyön tueksi. Tavoitteena on hankkia Visit Tampereen osaamista vahvistavaa ja laajentavaa asiantuntijatyötä tuloksellisen sidosryhmäyhteistyön suunnitteluun ja fasilitointiin sekä näkemystä ja sparrausta matkailijan digitaalisen asiakaspolun parantamiseen Visit Tampereen strategisten tavoitteiden pohjalta ja kumppanuuksia hyödyntäen.
Pyydämme tarjousta seuraaviin:
Alueellisen sidosryhmäyhteistyön ja living lab -prosessin fasilitointi:
- living lab -prosessin suunnittelu yhdessä tilaajan kanssa – tavoitteiden ja toteutustavan tarkennus. Teemat:
- Matkailijan digipolku – TaaS-mallin vaiheet A ja B
- Matkailijan digipolku – TaaS-mallin vaiheet B ja C
- Liikkumisen palveluketjut
- 3-4 living lab -sessiota sidosryhmien kanssa – fasilitointi
- tulosten koonti ja raportointi (suomi ja englanti)
- alustava aikataulu 10/2024 – 5/2025
Hyvien käytäntöjen ja ratkaisujen tunnistaminen ja hyödyntäminen
- tilaajan sparraus asiakkaan digipalveluketjun hyvien käytäntöjen ja palveluratkaisujen tunnistamisessa ja hyödyntämisessä matkailustrategian palvelukehitystavoitteiden edistämiseksi
- soveltuvin osin hyödyntäen hankkeen kautta saadut kiinnostavimmat esimerkit muilta partnerialueilta
- Mentoring interactive webinar TAAS phase D (02/2025)
- tilaajan sparraus webinaarin ohjelman suunnittelussa ja webinaarin fasilitointi
- webinaari keskittyy TaaS-mallin vaiheeseen D
- TaaS ideas factory (online-tilaisuus, 03/2025)
- tilaajan sparraus ohjelman suunnittelussa, fasilitointi, tulosten koonti (suomi ja englanti)
’Inspiration to actions’ decision meeting and a monitoring meeting
- suunnittelu ja fasilitointi tilaajan kanssa
- tulosten koonti (suomi ja englanti)
- 2 tilaisuutta, alustava aikataulu 6/2025 ja 08/2026
Tilauksen onnistunut toteutus edellyttää toteuttajalta digitaalisen asiakaspolun kehittämisen ja palvelumuotoilun asiantuntemusta sekä osallistamisen, sidosryhmäyhteistyön ja fasilitoinnin osaamista. Matkailualan tuntemus on hyödyksi mutta ei välttämätöntä.
Tarjouksen sisältö
Tarjouksesta tulee käydä ilmi:
- tarjoajan asiantuntijatyön tuntihinta (€/h, ilman alv:a)
- Alustava arvio toteutukseen käytettävien henkilötyöpäivien (8 h) määrästä ja jakautumisesta yllä esitettyjen työkokonaisuuksien 1.-3. välillä
- toteutuksesta vastaavat henkilöt ja näiden relevantti osaaminen sekä kokemus vastaavantyyppisistä toteutuksista
- hankinnan toteutuksessa tarvittavaa osaamista esittelevät referenssit tarjoajan aiemmista töistä, vähintään 1 esimerkki tavoitteisiimme soveltuvan living lab -prosessin tai vastaavan toteutuksesta ja 1 esimerkki sidosryhmäyhteistyön fasilitoinnista
- sovellukset/työkalut, joita tarjoaja käyttää hybridi/online-työskentelyssä
Hankkeen tässä tarjouksessa kuvattuun asiantuntijatyön hankintaan käytettävissä oleva budjetti on enintään 23 000 € (+alv).
Budjetti jaetaan tilauksen työvaiheiden kesken tilaajan ja valitun toteuttajan sopimalla tavalla, perustuen tarjottuun tuntihintaan ja sillä saatavien henkilötyöpäivien määrään. Nämä sovitaan toteutuksen alussa ja niitä voidaan tarkentaa ja muuttaa toteutuksen aikana tarpeen mukaan em. tahojen välisesti sopien.
Tarkempi kuvaus hankinnan tavoitteista, toteutuksesta, tarjousten sisällöstä ja ehdoista löytyvät tarjouspyyntödokumentista:
Tarjouksen valintaperusteet
Valitsemme tarjouspyynnön kriteerit täyttävän, kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen, huomioiden palveluntarjoajan osaamisen ja referenssit vastaavantyyppisistä palveluista ja toteutuksesta.
Pisteytämme tarjoukset painottaen eri osa-alueita seuraavasti:
- Tuntihinta ja henkilötyöpäivien kokonaismäärä 50 %
- Toteutuksesta vastaavien henkilöiden osaaminen 25 %
- Referenssit 25 %
Tarjousten lähettäminen ja lisätiedot
Pyydämme lähettämään tarjouksenne 2.9.2024 klo 16.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen matti.pollari@visittampere.fi, otsikolla ”TaaS-hanke – tarjous sparraamiseen ja sidosryhmäyhteistyön fasilitointiin”. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei oteta huomioon.
Mahdolliset lisätietopyynnöt em. sähköpostiosoitteeseen otsikolla ”LISÄTIETOPYYNTÖ: TaaS-hankkeen kilpailutus” 22.8.2024 klo 16:00 mennessä.
Julkaisemme vastaukset kootusti 26.8.2024 Visit Tampereen hankesivuilla.
MÄÄRÄAIKAAN MENNESSÄ EI TULLUT LISÄTIETOPYYNTÖJÄ.
Pyrimme ilmoittamaan valinnastamme tarjouksen jättäneille mahdollisimman pian, viimeistään 16.9.2024 klo 16:00 mennessä. Pidätämme oikeuden olla valitsematta mitään tarjousta.
Tilaajan yhteyshenkilö:
Matti Pollari
Projektipäällikkö TaaS – Tourism as a Service –hanke
040 800 7800
matti.pollari@visittampere.fi
Visit Tampere Oy
Kelloportinkatu 1 B, 33100 Tampere
Lisätietoja
Matti Pollari
Työpöydällä matkailualan ilmastotyö, kestävän liikkumisen kehitys, järvi- ja luontomatkailu sekä Sustainable Travel Finland -ohjelman alueellinen koordinointi. Pyörämatkailu ja Pispala lähellä sydäntä.