Siirry sisältöön
Kartta

Tampereella toteutettiin vuosina 2020-2022 kongressifestivaalihanke. Hankkeen tavoitteena oli luoda uusia verkostoja ja palvelukonsepteja tiede- ja kulttuuritapahtumille.

Hanke syntyi tarpeesta ja halusta parantaa paikallisten tiede- ja taidetapahtumien yhteistyötä ja sitä lähtivät yhdessä kehittämään Pirkanmaan festivaalit, Visit Tampere ja Tampereen yliopisto kongressitoimijoiden kanssa.

Pirkanmaan festivaalit ry:n toiminnanjohtaja Tiina Kuusiston mukaan erityisesti eri tapahtumien väliseen synergiaan oli toivottu parannusta jo pidemmän aikaa:

– Tampereella järjestetään vuosittain kymmeniä kansainvälisiä tiedetapahtumia ja kulttuurifestivaaleja, joiden järjestäjät tai yleisöt eivät välttämättä tiedä toisistaan, vaikka tapahtumat olisivat kaupungissa samaan aikaan. Muun muassa tästä lähtökohdasta lähdimme miettimään, miten erilaiset tapahtumat voisivat hyötyä toisistaan paitsi markkinoinnillisesti, myös sisältöjä ja tuotantoja myöten.

Alkusysäyksen hankkeeseen antoi Tampereen yliopiston molekyylibiologian professori Howard Jacobs, jonka johtaman Life-kongressin kanssa Pirkanmaan festivaalit pääsivät aloittamaan yhteistyön. Life-kongressiin kaivattiin omaleimaista ja luovaa oheisohjelmaa, ja festivaalijärjestäjät suunnittelivat 2000 hengen kansainväliselle kongressille kulttuuripitoisen Tango for Life -kaupunkitapahtuman sekä myöhemmin myös koko kongressiviikon sosiaalisen ohjelman sisällöt. Projekti osui kuitenkin keskelle pahinta korona-aikaa, ja kahden ensimmäisen hankevuoden jälkeen niin kongressin kuin oheistapahtumienkin tuotanto jouduttiin laittamaan jäihin kokonaan.

Pandemiasta huolimatta hankkeessa luotiin tärkeitä kontakteja kulttuuri- ja tiedetapahtumien välille. Kongressijärjestäjien näkökulmasta tärkeää on löytää kongresseihin ammattimaisesti järjestettyä sosiaalista ohjelmaa, joka mahdollistaa osallistujien verkostoitumisen, tarjoaa mieleenpainuvia elämyksiä ja tutustuttaa paikalliseen kulttuuriin. Kongresseja Tampereelle hakeville tahoille taas valmiit ohjelmakonseptit ja houkuttelevat markkinointimateriaalit ovat tärkeitä valttikortteja, kun kaupunkiin tavoitellaan uusia tiedetapahtumia.

Tampere Convention Bureaun Laila Walldén näkee kiinnostavan kulttuuriohjelman ehdottomana kilpailuetuna, jolla Tampere voi profiloitua ja menestyä tulevissa kongressihauissa:

– Kongressifestivaalihankkeessa päästiin näkemään esimakua siitä, millaisia konsepteja kulttuuritapahtumien ammattilaiset voivat kongressiyleisölle tuottaa, ja tulevaisuudessa tätä työtä päästään toivottavasti viemään käytäntöön.

Työpajoissa syntyneille palvelutuotteille luotiin oma markkinointikanava Pirkanmaan festivaalit ry:n verkkosivuille, jossa palveluista on mahdollista tehdä suoria tarjouspyyntöjä. Tapahtumapalvelut-sivustoa tullaan jatkossa täydentämään uusilla tuotteilla, ja myös palveluiden markkinointia jatketaan hankkeen päätyttyä.

Lue Pirkanmaan Festivaalien koko tiedote: https://www.pirkanmaanfestivaalit.fi/hankkeet/kongressifestivaalihanke-loi-uusia-verkostoja-ja-palvelukonsepteja-tiede-ja-kulttuuritapahtumille/