Palkinnon saajaksi olivat ehdolla Kesäpäivä Rent & Adventures, Periscope ja Vehoniemen automuseo. Voittajaksi Visit Tampereen hallitus valitsi Vehoniemen automuseon. Perusteina olivat muun muassa pitkäjänteinen työ liiketoiminnan kehittämiseksi sekä korona-ajasta selviäminen innovatiivisin toimin.
– Vehoniemen automuseossa ei olla jääty tuleen makaamaan ja eteen tulleita esteitä on kierretty sitkeydellä ja innovatiivisuudella. Samalla on kehitetty matkailualaa eteenpäin. Kansainväliset matkailutuotteet kaipaavat tämänkaltaista innovatiivisuutta, Visit Tampereen hallituksen puheenjohtaja Maggie Keskinen perustelee valintaa.
Vehoniemen automuseo on jo useammassa sukupolvessa toimiva perheyritys. Museonjohtaja Leila Suutarinen kertoo olevansa iloinen, ylpeä ja nöyrän kiitollinen palkinnosta.
– Vehoniemen automuseossa olemme aina uskoneet omaperäisyyteen ja rohkeisiin ideoihin. Meillä riittää myös intoa ja luovuutta kehittää toimintaamme, ja voimaa siihen saamme yhteistyöstä muiden yritysten, Vehoniemen automuseon ystävien ja alan harrastajien kanssa. Iso kiitos kuuluu myös asiakkaillemme, joista monista on vuosien aikana tullut myös ystäviämme, hän sanoo.
Visit Tampereen toimitusjohtaja Jari Ahjoharju toteaa, että kaikki ehdokkaat olivat omalla sarallaan vahvoja ja hyviä kandidaatteja. Palkinnon voittajista hän toivoo muiden ottavan mallia.
– Visit Tampere Awardin voittajat ovat esimerkkejä, jotka toivottavasti inspiroivat muita kehittämään omaa toimintaansa eteenpäin. Olemme viime vuosina nähneet, että ainoastaan muutos on pysyvää. Kyky reagoida ja mukautua, innovoida sekä tarttua mahdollisuuksiin ovat menestyksen kannalta ratkaisevaa. Olemme palkinneet matkailutoimijoita vuosien mittaan eri painotuksilla, joissa ovat korostuneet muun muassa kestävä kehitys, digitaalisuus ja kansainvälistyminen. Nämä teemat ovat tulevaisuudessakin tärkeitä niin meille kuin matkailuyrityksille.
Yleisöäänestyksen voittaja vaihtui
Visit Festivaleilla jaettiin myös toista kertaa yleisön valinta -palkinto yhteistyössä kaupunkilehti Tamperelaisen kanssa. Tamperelaisen äänestyksessä lukijoilta kysyttiin, mihin kohteeseen he veisivät kansainvälisen vieraansa Tampereella tutustumaan. Yleisöäänestyksen voitti Tallipiha.
– Tallipiha on ehdottomasti positiivisimpia esimerkkejä siitä, että Tampereen kaupungin panoksella vanhaa rakennuskantaa oin säilytetty nykypäivän ja tulevaisuuden vetovoimatekijäksi. Erityisen tärkeää on myös sitoutuneiden yrittäjien työ ainutlaatuisen alueen eteen, Tamperelaisen päätoimittaja Petteri Mäkinen toteaa.
– Vaikka äänestyksessä haettiin nimenomaan paikkaa, joka miellyttäisi ulkomaalaisia vieraita, on hyvä muistaa, että paikka ei listalle päädy, ellemme me paikalliset koe sitä sen arvoiseksi, hän jatkaa.
Tallipihan isännöitsijä ja aluekoordinaattori Tarja Lintunen kertoo, että osa ulkomaalaisista asiakkaista tulee Tallipihalle paikallisten tuttaviensa tuomina, mutta osa löytää paikan oma-aloitteisesti tai esimerkiksi hotellista saamansa vinkin perusteella. Vilkkaimpina aikoina kansainvälisten vieraiden osuus nousee jopa 20 prosenttiin kävijöistä.
– Tärkeää on tietenkin se, että paikallisten kiinnostus pysyy yllä. Silloin he tuovat ulkomaalaisia vieraitaankin tänne, Lintunen muistuttaa.
Visit Tampere Award jaettiin tänä vuonna seitsemännen kerran. Aiemmin palkinnon ovat saaneet
2018 Veikko Niskavaara / Rajaportin sauna, Ville Virkki / Tullin Sauna
2019 Karoliina Laitinen / Villipihlaja
2020 Heikki Närvänen / Amazing City Oy
2021 Pirkanmaan festivaalit ry
2022 Nokia Arena
2023 Hiking Travel, Hit
Toista kertaa jaetun yleisön valinta -palkinnon voitti viime vuonna Pyynikin näkötorni.
Lisätietoja
Jari Ahjoharju, toimitusjohtaja, Visit Tampere Oy
jari.ahjoharju@visittampere.fi
+35840 063 8696
Maggie Keskinen, hallituksen puheenjohtaja, Visit Tampere Oy
maggie.keskinen@tampere.fi
+35840 703 1145
Leila Suutarinen, museonjohtaja, Vehoniemen automuseo
+35850 365 7023
leila@automuseo.com