Jean-Michel Othoniel (s. 1964, Saint-Étienne) on yksi Ranskan tunnetuimmista nykytaiteilijoista. Othoniel on mieltynyt muodonmuutoksiin ja heijastaviin materiaaleihin – erityisesti puhallettuun lasiin, joka on ollut hänen taiteensa tunnusomainen materiaali 1990-luvun alusta lähtien. Materiaaliset ominaisuudet korostavat hänen taiteensa moniselitteisyyttä ja vastakohtaisuutta: se on monumentaalista mutta herkkää, barokkisen runsasta mutta minimalistista, runollista mutta poliittista.
Näyttely Under an Endless Light esittelee Othonielin tuotantoa 2000-luvun alusta tähän päivään ja sen teemana ovat luonnon ihmeet. Näyttelyssä on kuutisenkymmentä teosta, joista monien värit tuovat mieleen kevätkukkien ihmeellisen ilmestymisen. Taiteilija kertoo: ”Olen innokas kasvitieteen harrastaja, ja maahan, jossa kukat puskevat esiin lumen alta, olen näyttelyäni varten valinnut runsaasti teoksia, joissa viitataan uudestisyntymään ja tarpeeseen elää lyhykäinen kevät täysin rinnoin.”
Näyttelyprojekti on saanut innoituksensa Sara Hildénin taidemuseosta ja sen idyllisestä ympäristöstä. Kävijöitä toivottaa tervetulleiksi lasitiilistä koostuva, erityisesti tätä näyttelyä varten tehty veistosinstallaatio Wonder Blocks, jota taiteilija luonnehtii ”vaaleanvihreiden ja sahraminkeltaisten monoliittien metsäksi”.
Itämaisen puutarhan tunnelmaa jäljittelevä, suihkulähteillä koristeltu Fountains and Precious Stonewall sulautuu harmonisesti maisemaikkunoiden kautta välittyvään näkymään Näsijärvelle ja Suomen luontoon. Kukkien inspiroimat veistokset, kuten Passiflora ja Lotus, muodostavat kontrastin museon brutalistisen arkkitehtuurin karujen betoniseinien kanssa. Näyttely ulottuu veistospuistoon, jossa on yksi Othonielin suurimmista Gold Lotus -teoksista, jota ilmavirta liikuttaa. Lisäksi puiston puihin on ripustettu valtavia helminauhoja.
Othoniel on luonut oman ainutlaatuisen kielensä käyttämällä lasitiiliä ja helmiä sekä omaa väripalettiaan. Nämä veistokset tuovat mieleen korujen ja lumouksen valtakunnan.
Näyttelyn teosten mittakaava ulottuu intiimistä monumentaaliseen. Mukana on myös Othonielin Valko-punainen helminauha (2010), joka on kaksi metriä korkea Muranon lasista valmistettu veistos Sara Hildénin Säätiön kokoelmasta. Esillä on lisäksi valikoima peilistä ja lasista valmistettuja Wild Knots -teoksia, vulkaanisesta lasista tehtyjä Invisibility Faces -teoksia sekä sarja Othonielin uusia, kukkien inspiroimia maalauksia.
Othonielin installaatiot ja veistokset eivät ainoastaan heijasta ympäristön loistoa vaan myös valaisevat sen maagista olemusta. Niitä luonnehtii mahtavuus, ja ne käyvät vuoropuhelua sekä historian että innovaation kanssa. Viime vuosina Othoniel on tehnyt yhteistyötä arkkitehtien kanssa tuottaakseen paikkasidonnaisia taideteoksia ympäri maailmaa. Hän on saanut kiitosta muun muassa Pariisin Pompidou-keskuksen ja Petit Palais’n, New Yorkin kasvitieteellisen puutarhan ja Soulin Samsung-museon suurissa näyttelyissä. Merkittäviä tilauksia ovat muun muassa Le Kiosque des Noctambules Palais Royal -metroasemalla Pariisissa, installaatiot Japanin Morin puutarhassa ja vuonna 2014 valmistunut Les Belles Danses, joka on ensimmäinen nykytaiteilijan luoma pysyvä teos Versailles’n palatsiin.
Jean-Michel Othoniel – Under an Endless Light 8.6.–15.9.2024 Sara Hildénin taidemuseossa.
Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Sara Hildénin taidemuseon kanssa.