Saunomisen terveysvaikutukset - Visit Tampere

Saunomisen terveysvaikutukset

15.05.2018

Saunomista kokeilleet voivat todistaa saunomisen rentouttavan vaikutuksen puolesta, mutta saunomisen terveysvaikutuksia on tutkittu myös tieteellisesti jo 1700-luvulta. Viimeisimmät tutkimukset ovat osoittaneet, että saunoessa merkittävimmät muutokset tapahtuvat verenkierrossa. Huoneenlämmössä noin 10 prosenttia sydämen pumppaamasta verestä suuntautuu ihoon. Ihon lämmetessä hiussuonet laajenevat, jolloin ihon verisuonten kokonaistilavuus kasvaa. Saunoessa voi jopa 70 prosenttia sydämen pumppaamasta verestä mennä ihoon, jolloin veri kiertää käytännössä ihon kautta.

Saunoessa ihmisen syke nousee keskiraskasta liikuntaa vastaavalle tasolle ja välittömästi saunomisen jälkeen tehdyt mittaukset1 osoittavat, että verisuonten joustavuus paranee, mikä on yhteydessä niin verenpaineeseen kuin sydämen toimintaan. Tutkimuksen1 mukaan saunomisen myötä keskimääräinen ylempi verenpaine laski saunomisen myötä tasolta 137 tasolle 130 ja alempi verenpaine tasolta 82 tasolle 75. Ylempi verenpaine pysyi alhaalla vielä puoli tuntia saunomisen jälkeen. Pintaverisuonten laajeneminen näkyy ihon punoituksena.

Kansainvälinen tutkimus2 osoittaa, että runsas saunominen on yhteydessä vähentyneeseen aivoinfarktin riskiin. Tutkimuksen mukaan 4–7 kertaa viikossa saunovilla on 61 prosenttia pienempi todennäköisyys saada aivoinfarkti kuin kerran viikossa saunovilla. 2–3 kertaa viikossa saunovilla riski on 14 prosenttia pienempi. Tutkijoiden mukaan yhteyden taustalla voi olla saunomisesta aiheutuva verenpaineen aleneminen, immuunijärjestelmän ja autonomisen hermoston aktivoituminen sekä parantunut sydän- ja verenkiertoelimistön toiminta.

Sauna helpottaa myös astmaatikkojen hengitystä laajentamalla keuhkoputkia.

 

Tekesin rahoittaman tutkimuksen toteutti professori Jari Laukkasen tutkimusryhmä Itä-Suomen yliopistossa.

2 American Academy of Neurology

Uskaltaudu avantoon!

Avantouimarit hehkuttavat kastautumisen jälkeistä hyvää oloa, mutta aiheesta on myös tutkimustietoa. Näin hyödyt avantouinnista:

  • endorfiinit eli mielihyvähormonit erittyvät
  • kortisoli erittyy, mikä vähentää mm. nivelkipuja
  • saattaa lisätä antioksidanttien määrää kehossa
  • virkistyt
  • nukut paremmin
  • aktivoi ruskeaa rasvaa, jolla on aineenvaihduntaa kiihdyttävä ominaisuus
  • saattaa hillitä ihon kuivumista
  • saat tunteen uskaltamisesta

Avantoa kannattaa välttää jos sinulla on sydänsairaus, kylmäurtikaria-ihosairaus tai olet krapulassa.

Voiko saunomisesta olla haittaa?

Hurjat löylyt voivat kuulostaa pelottavilta ensikertalaisen korviin. Saunomisesta ei ole kuitenkaan tutkimuksissa havaittu olevan terveille henkilöille terveydellistä haittaa. Joitakin asioita on kuitenkin syytä ottaa huomioon.

Sydänsairaudet ja avanto

Saunasta uimaan mentäessä ihon pintaverisuonet supistuvat ja verenpaine nousee nopeasti kohtalaisen paljon. Terveelle henkilölle tämän suuruisen verenpaineen nousu ei yleensä ole haitaksi, mutta jos kärsit sydämen vajaatoiminnasta, verenpaineen nousu voi olla vaarallista.

Selvinpäin saunaan

Humalatilassa saunaa kannattaa välttää. Riskinä ovat mm. liukastuminen, omien rajojen hämärtyminen, rytmihäiriöt ja nukahtaminen saunaan, jolloin seurauksena voi olla kuivuminen.

Lisää saunomisen terveysvaikutuksista

Lue lisää saunomisen terveysvaikutuksista Suomen Saunaseura ry:n sivuilta.

Lisää luettavaa

Parhaat yleiset saunat Tampereen ympäristössä
Saunat

Parhaat yleiset saunat Tampereen ympäristössä

Tampereella ja sen ympäristössä on yli 20 yleistä saunaa. Tutustu saunoihin Tampereen ulkopuolella.
Lue lisää
Tampereen kuumimmat yleiset saunat
Saunat

Tampereen kuumimmat yleiset saunat

Jos et ole aiemmin uskaltautunut yleiseen saunaan, Tampereella se kannattaa!
Lue lisää